De eerste week: Tour Lima-Nazca-Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu De eerste week: Tour Lima-Nazca-Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu

De eerste week: Tour Lima-Nazca-Cusco

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

13 Maart 2011 | Peru, Cuzco

De eerste week: Tour Lima-Nazca-Cusco
Na mijn eerste en ook laatste nacht in Lima de stad in om een simkaart te regelen. Dit blijkt ingewikkelder te zijn dan ik dacht. Niet in een simpel winkeltje te krijgen. Navraag blijkt dat ik “tig” straten verderop moet zijn. In de desbetreffende zaak krijg ik een nummertje in mijn hand geduwd om op mijn beurt te wachten. De zaak ziet er keurig netjes uit maar doet mij meer denken aan een bank dan aan een zaak waar ik “even” een simkaart ga kopen. In mijn beste Spaans, en dat is nog slecht, vraag ik of ik hier goed zit. Ik zit goed en word straks aan balie 4 geholpen wordt mij verteld. Maar na een kwartier wachten wordt bij balie 4 nog steeds dezelfde man geholpen. Ik besluit om mijn nummertje maar weer in te leveren en de eerste dagen maar zonder telefoon te doen.
Stipt om twaalf uur word ik door een chauffeur naar het busstation gebracht. Hij vraagt me of ik een ticket heb. Nee, ik heb alleen een A4tje wat mijn voucher moet zijn voor de hele tour “Lima-Nazca-Cusco”. De chauffeur is erg behulpzaam. Met mijn paspoort loopt hij naar de balie, mijn paspoortnummer wordt ingetikt en de gereserveerde ticket is er. De chauffeur vertelt me dat ik in de bus op de bovenverdieping zit. Shit… .paniek. Bovenin word ik misselijk. De ticket valt niet te ruilen vertelt de chauffeur mij. Dus tegen reisziekte neem ik een homeopathisch middeltje én Primatour in. Ook doe ik armbandjes tegen reisziekte om. In het restaurant waar ik wacht, bedenk ik dat ik zelfs in de trein van Hoorn naar Amsterdam al misselijk word als ik bovenin zit. Dus ik ga toch maar op onderzoek uit. En jawel tegen 10 soles (=+€2,50)bijbetaling is er nog net een plekje vrij in de first class. Al zou ik weet ik niet hoeveel moeten bijbetalen, ik heb het er voor over zolang ik maar niet bovenin moet zitten. Wanneer mijn koffer wordt gewogen en ingenomen, wordt er bedenkelijk gekeken naar het gewicht (bijna 30kilo; ik heb 7 kilo overgeheveld van mijn handbagage).
Voordat we om half twee mogen instappen worden eerst alle namen nog 2 maal gecontroleerd en worden we gefouilleerd. Ik zit riant in de bus, ruime stoelen met kussentje en deken, ook een lunch en drinken wordt er geserveerd. Instructies zoals in het vliegtuig en er wordt me meerdere keren gevraagd of alles naar wens is.
In Paracas word ik weer door een chauffeur opgewacht. Hij vraagt me of ik naar Hotel Mirador moet. Ik weet het niet omdat alles voor mij geregeld is. Bij aankomst in het hotel wordt mijn reservering gevraagd, die heb ik niet, alleen het ondertussen bekende A4tje. Er wordt heftig naar de Nederlandse tekst gekeken maar daar worden ook zij niet wijzer van. Gelukkig staat er wel het telefoonnummer van Enrique op, via zijn organisatie heb ik deze reis geregeld. Na wat heen en weer gebel blijkt dit het juiste hotel te zijn en kan de chauffeur gaan.
De volgende morgen ga ik naar de Balestas eilanden. Voordat we aan boord mogen, wordt onze boot uitgekozen om gecheckt te worden. De Peruanen lijken veiligheid hoog in het vaandel te hebben.
Tijdens de boottrip veel zeehonden (met jonkies), pelikanen en andere vogels te zien. Sommige rotsen zien er letterlijk zwart van. Voor zover ik me kan herinneren is dit de eerste keer dat ik pinguïns zie.
Na de boottrip krijg ik een privéchauffeur die me naar de wijngaarden van Tacama rijdt. Ik start hier met een wijnproefsessie en krijg daarna een rondleiding over de wijngaard.
Daarna word ik naar een restaurant gebracht voor een lunch, hierna een rondleiding over een destilleerderrij. Ook het proeven van wijn en pisco (nationale drank van Peru) hoort erbij. Ongeveer 8 soorten geproefd.
Als afsluiting nog een half uurtje bij een oase vertoeft. Net op het nippertje word ik op de laatste bus naar Nazca gezet, waar ik dan ook in het donker aankom. Hier wordt een piepklein autootje voor me geregeld die me een blok verderop bij het hotel brengt.
De volgende ochtend voor het ontbijt word ik naar het vliegveldje van Nazca gebracht voor een vlucht over de Nazcalijnen. De Nazcalijnen zijn figuren (bv hond, kolibrie, handen, spin, aap) en kunnen soms wel honderden meters groot zijn. De figuren zijn in de Inca tijd op de grond van de woestijn “getekend “. Niemand weet hoe deze figuren daar ooit zijn ontstaan. Erg interessant en indrukwekkend. (foto’s op de site zijn nu van mezelf en niet meer die ik van Internet had gehaald).
Deze dag ga ik ook nog naar graftombes waar zittende mummies te zien zijn, ruïnes en aquaducten. Door de droogte is dit bewaard gebleven vanuit het Inca tijdperk.
’s Avonds word ik om half acht naar het busstation gebracht voor de nachtbus naar mijn “eindbestemming” Cusco. In plaats van acht uur vertrekt de bus pas om negen uur. Tijdens de reis hoor ik achter me iemand overgeven. De bochten in de bergen zijn ook wel erg scherp, ik blij dat ik niet bovenin zit!! Als ik rond zessen even wakker word staan we ergens in de bergen stil, ik ga verder slapen maar als ik een tijd later weer wakker word staan we nog steeds stil. Ik ga maar eens buiten kijken wat er aan de hand is. Daar hoor ik dat er door de zware regenval rotsstukken op de weg liggen en we een vertraging van vijf uur hebben. Na ruim twee uur stilgestaan te hebben kunnen we weer verder rijden. Rond twee uur ’s middags kom ik, na een reistijd van zeventien uur, in Cusco aan. Ondanks de vertraging staat er weer iemand, met een bordje met mijn naam erop, mij op te wachten. Eigenlijk vind ik het heel verrassend dat na al die uren vertraging er iemand op mij staat te wachten. Het is Enrique van “MijnbestemmingPeru”, hij brengt me naar mijn gastgezin.

Ondertussen heb ik een mobiel nummer hier: 0051974443036
Mijn adres is:
Jr. Pumacahua N0 202
Tawantinsuyo
Cusco, Peru

Groeten Johan

  • 13 Maart 2011 - 17:55

    Philip:

    Hoi Johan
    Goed om te horen dat alles goed gaat met je! Geniet van alles
    Adios amigo
    Philip

  • 13 Maart 2011 - 18:03

    Els:

    Hoi Johan,

    Wat maak je weer veel mee! Enig om te lezen en fijn dat je nu bij je gastgezin bent aangekomen!

    Groet, ook van Hans

  • 13 Maart 2011 - 18:31

    Saapke:

    Hé Johan, wat een prachtig verslag. En wat heb je al veel beleeft. Kun je alleen in het Spaans met de mensen spreken of lukt het ook in het Engels.
    En al die wijn proeverijen, komt dat wel goed? Die foto's van de graftomben kunnen zo in een grieselfilm.
    Johan, veel succes met je spaanse les. Want die ga je nu toch volgen?
    groetjes Saapke

  • 13 Maart 2011 - 18:42

    Marlies:

    Hoi Johan

    Wat een avontuur, nu al!! Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Geniet ervan!!

    Liefs Marlies

  • 13 Maart 2011 - 18:42

    Renée En Henk:

    Hoi Johan, leuk weer je verslag van deze 1e week. Alweer veel beleefd zeg! Spannend iedere keer weer bij aankomst op een nieuwe stek, maar kennelijk is het allemaal toch erg goed geregeld.
    Ben benieuwd hoe het nu verder gaat met de spaanse les en zo. Goede tijd in Cuzco en tot volgende week!

  • 13 Maart 2011 - 18:58

    Jolanda T:

    Hi Johan,

    Wow....,wat een verhaal zeg!!! Wat een belevenissen allemaal!
    En hoe was je na die 8 Pisco's....ik ken je een beetje na 2 wijntjes hier...;-)
    Gelukkig hebben we alleen drop en een kaartje aan je gegeven...,zoveel overgewicht?!! ( je koffer dan hè).
    Lieve Johan, geniet! Hoop snel weer een verslag van je te mogen lezen.
    Liefs Jo T

  • 13 Maart 2011 - 18:59

    Mattie:


    Hoi Johan
    wat een leuk verslag alweer .gelukkig ben je ondanks veel tegen slag op je eind bestemming gekomen

    Gr Mattie en Gerrie

  • 13 Maart 2011 - 19:24

    Nelly En Mario:

    Hoi Johan, Het klinkt allemaal erg avontuurlijk en leuk. Hoewel een vertraging van 5 uur niet erg leuk is.
    Veel succes met je spaanse lessen en geniet van alles wat je mee maakt!

    Groetjes Mario en Nelly

  • 13 Maart 2011 - 19:38

    Marga:

    Heb ontzettend moeten lachen om je paniek over e.v.t. misselijkheid in de bus,er hing deze keer geen 'zegen'van Lourdes om je heen,en we kunnen nu ook geen reispilletje's uitwisselen.
    Leuk verslag weer!

    Groetjes,Marga

  • 13 Maart 2011 - 19:39

    Ria Goeree:

    ha die johan! wat een avonturen heb je al mee gemaakt ,en wat een mooie foto,s ik ben erg benieuwt naar de volgende ver halen liefs van Ria.

  • 13 Maart 2011 - 19:41

    Jan-Harm En Sjoke:

    He hallo,
    blij om even weer wat van je gehoord te hebben! Wat een belevenis zeg!
    Blijf je nu voorlopig bij je gastgezin? Hoe is het daar, leuke mensen? Succes met de spaanse amigo's en tot gauw.

    Groetjes Jan-harm, Sjoke en jongens

  • 13 Maart 2011 - 20:13

    Nicole:

    Heey Johan,
    Heb even gemist dat je weer reisplannen had, maar vind het erg leuk om je zo weer even te volgen: avonturier! Goed om te lezen dat het allemaal goed gaat! Bij terugkomst een cursus Spaans dan maar?
    Groetjes, dikke kus, Nicole x

  • 13 Maart 2011 - 20:26

    Corine:

    Wat een leuk verhaal. Om reiskriebels van te krijgen. Maarre wat nou......wat een drank( mis) gebruik. Daar zijn die flessen rosé in Barcelona niets bij!!
    X Corine

  • 13 Maart 2011 - 21:11

    Bert:

    Hoi Johan,Zo te lezen is het nu al een reis om nooit meer te vergeten, en dat al in de 1ste week.
    Ga door met cultuursnuiven zo kunnen wij volgers er ook van genieten. Groetjes tot je volgende verhaal

  • 13 Maart 2011 - 22:15

    Aukje:

    Tjonge jonge, dat klinkt goed!
    Het is maar goed dat je e.e.a "op papier" zet. Het is nu al veel om te onthouden.
    Heel veel succes met je lessen Spaans en veel plezier in je gastgezin!
    Liefs van de Mousen

  • 14 Maart 2011 - 15:08

    Ron:

    Hoi Johan,
    Wat een geweldig verhaal en wat een ervaring man! We wensen je heel veel plezier bij je gastgezin en kijken nu al uit naar je volgende verhaal.
    Groten,
    Gunter en Ron.

  • 14 Maart 2011 - 15:57

    Hetty:

    We lezen samen je reisverslag en genieten van alle herkenbare plekken en foto's. Heerlijk dat je geniet en ik hoop dat je het ook treft met je gastgezin. Wij zijn gisteren bij het 25jarig feest van Joost geweest , dus vele gesproken en ze hebben er weer zin in. Maar voor jou nu eerst Peru. Liefs Abe en Hetty.

  • 14 Maart 2011 - 16:41

    Ina:

    Hallo Johan,
    Jeetje wat een mooie dingen zie jij,vooral die Nazca lijnen,maar ook die mummies heel apart.Dat spaans leren ,doe je dat op een school of bij iemand thuis hoe gaat dat??
    Is het een leuk gastgezin?Ik wens je veel plezier en tot mails.

  • 14 Maart 2011 - 20:05

    Marjolan:

    Hoi johan,
    Het is weer erg leuk om jouw verslagen te lezen en de mooie foto's te bekijken! Ik benijd je! Pisco sauer al geprobeerd?

  • 15 Maart 2011 - 06:33

    Marja:

    Johan het is echt een avontuur!!
    Leuk om te lezen. Hoop dat het een leuk gastgezin is waar je lekker Spaans kan hablaren.
    Hasta pronto.

  • 15 Maart 2011 - 19:02

    Astrid:

    Hoi Johan,

    Oh wat klinkt dat allemaal weer leuk en spannend.
    Zo te lezen zijn de Peruanen wel een aardig volk.
    Een hele belevenis weer enne goed dat je niet bovenin hoefde te zitten. Hopelijk tref je het ook met je gastgezin.
    Mooie foto;s...ik heb ze al op een kaart van je gekregen zo te zien.
    bedankt.
    Wij vliegen straks, gaan eerst nog een uurtje pitten maar wedden dat ik minder spectaculaire dingen ga meemaken.
    Geniet en als ik weer terug ben hoop ik weer te kunnen genieten van je vrolijke verhalen.

    Dikke kus van mij.


  • 16 Maart 2011 - 08:59

    Marion:

    Wat een verhaal alweer Johan! En wat een fantastische foto s!
    Succes met je spaanse lessen en geniet!

    Liefs Marion

  • 16 Maart 2011 - 11:26

    Barbara:

    leuk om te lezen en prachtige foto's..
    gaat helemaal goeed komen met jou daar :)

  • 16 Maart 2011 - 13:53

    Monique:

    Hey Johan.

    Klinkt goed allemaal, je hebt al aardig wat meegemaakt. Nu al... dat belooft nog wat, hahaha. Geniet bij je gastgezin en veel plezier!!!

    groeten Monique.

  • 18 Maart 2011 - 10:12

    Rimmer En Mery:

    Hai Johan,
    Wat een reis tot nu toe zeg, geweldig.
    Wel een klein vliegtuigje he, niets voor mij. Hoop dat je een leuk gastgezin hebt en ben nu al benieuwd naar je volgende verslag.
    Liefs Rimmer en Mery

  • 18 Maart 2011 - 11:30

    Frank Van Diepen:

    Johan,

    Je hebt wel een avontuurlijke reisorganisatie. Nog dingen ter plaatse moeten uitzoeken en dan toch uitvinden, dat alles wel geregeld is. hoort bij het avontuur wat je zoekt, nietwaar. Al veel ondernomen en gezien deze eerste week, leuke foto's ook. Veel plezier verder, blijf je volgen.

    Frank

  • 21 Maart 2011 - 17:31

    Riet Pronk:

    Wat een avonturen en wat een prachtig verhaal, je hebt wel lef om zo op reis te gaan met een vaag briefje.
    Ik ben gewoon 5 dgn naar Parijs geweest was ook leuk maar minder avontuurlijk
    Groeten Riet Pronk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 54095

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: