“Boleta Turistico del Cusco” - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu “Boleta Turistico del Cusco” - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu

“Boleta Turistico del Cusco”

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Maart 2011 | Peru, Cuzco

“Boleta Turistico del Cusco”
Deze keer zou ik over mijn gastgezin of over school kunnen gaan schrijven. Maar dat ga ik nog niet doen ondanks dat een aantal van jullie daar wel vragen over hadden.
Ik ga een aantal activiteiten beschrijven die de school organiseert en waar ik aan heb deelgenomen.
Maandagochtend eerst een test gedaan om te bepalen in welke klas ik kom. Daarna was er voor de nieuwelingen gelijk een citytour (lopend)door de stad. Dit door een gids van school. Gelukkig geeft de gids nog regelmatig vertaling van wat wij in het Spaans nog niet begrijpen. Camilla, een Frans meisje lijkt het allemaal wel erg goed te begrijpen. Camilla zelf is alleen niet te verstaan, spreekt ze Spaans, Frans of Engels? Ze zou het wat accent aangaat goed doen in de televisieserie “Allo, Allo” van ooit.
Met een klein groepje dinsdagmiddag naar het Incamuseum geweest. Op de vraag of we een Engels- of Spaanssprekende gids willen hebben heel stoer voor een Spaanssprekende gids gekozen. Tenslotte zijn we hier in Cusco om Spaans te leren. Ik denk dat ik zonder gids bijna net zo veel zou hebben opgestoken dan met zo’n Spaanssprekende gids. Wie weet over 3 maanden nog eens?
Ook wordt er Salsa les georganiseerd. De basisstapjes ondertussen al geleerd. Okay, het klappen tussendoor is mijn ding niet helemaal. Net zo goed dat ik niet een ster ben in tegelijk zingen en klappen, zal ik dat ook niet gaan worden in dansen en klappen vrees ik.
Bonbons maken was ook een activiteit. Vormpjes met chocolade beschilderen en vullen maar. Ik heb de bonbon met rum gelijk moeten opeten omdat deze door de (vele) rum in twee delen bleef. Erg voor mij hè?
Zaterdags een tour door de “Sacred Valley” gedaan. Echt een heel prachtige vallei. Glooiende heuvels, die geel en blauw van de bloemen zien. Deze heuvels zijn weer omringd door hoge donkere bergen. De toppen van deze donkere bergen hangen in witte wolken. Vaak zie je ook nog witte sneeuw op de toppen liggen.
In deze vallei heb je een aantal toeristische attracties. In Chinchero een koloniale kerk op een Inca-ruïne gebouwd. In Moras terrasbouw uit de Inca-tijd te zien. Er zijn zelfs theorieën dat de Inca’s hier op ieder terraslevel de optimale groeicondities aan het bepalen waren. In Maras een bron met zout water. Hier zie je vele zoutpannen. Echt een prachtgezicht.
Nadat we deze attracties bezichtigd hebben met de bus terug naar Cuzco. Een paar kilometer voor Cuzco is er een demonstratie. Als ik het goed begrepen heb wordt er gedemonstreerd tegen de aanleg van een internationaal vliegveld en/of men vindt de buskosten te duur. Er worden allemaal grote stenen op de weg gelegd zodat het verkeer er niet meer langs kan. Wel wordt ons een alternatieve weg gewezen. Dit is een onverharde weg. Als wij die onverharde weg nemen zien we in de verte weer mensen rennen om daar de weg te blokkeren. Dus over de onverharde weg gaan we nog veel verder om dan in eerste instantie de bedoeling was. Helaas is de weg op een gegeven moment zo slecht dat we niet verder kunnen. We moeten een heel stuk in zijn achteruit terug voordat we ergens kunnen keren. Nadat we een stuk, over weer een andere route, hebben gereden komen we voor hetzelfde probleem te staan. We moeten allemaal uitstappen omdat het te gevaarlijk in de bus is. Wij gaan vooruit lopen en ook blijkt dat de weg daar te slecht is om er met de bus overheen te kunnen ( niet eens zo veel verder zie je de verharde weg weer). Wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om in de “bush bush” een “toilet” te zoeken. Ook Camilla heeft een “toilet” gevonden. Helaas maakt zij er wel een duur bezoekje van. Nadat ze de berg weer is opgelopen komt ze tot de ontdekking dat ze haar fotocamera kwijt is. Vraagt mij haar tas te doorzoeken en loopt zelf de berg weer af. Ondertussen word ik van boven geroepen dat we weer vertrekken. Een tijd later komt Camilla weer naar boven. Van een afstand zie ik al dat ze er zichtbaar moeite mee heeft. Wanneer ze bijna bij me boven is, verteld ze me in horten en stoten dat ze astma heeft. Sta je daar met al je medische kennis! Gelukkig door rust wordt ze weer minder kortademig en kunnen we verder omhoog naar de bus lopen. In de bus weet men al dat ze haar fotocamera kwijt is en dat men daarom zolang op ons heeft moeten wachten.
Na dit akkefietje dus wederom dezelfde weg terug. Dan wordt er besloten dat we via een hele grote omweg, maar wel verharde weg, teruggaan naar Cusco. In plaats van twee uur ‘s middags komen we pas om zes uur ‘s avonds terug in Cusco aan. Een hele dag in plaats van een halve dag in de “Sacred Valley” geweest. Ik heb genoten! Wat minder was dat ik in de bus naast een Canadese zat, die haar snot constant in haar blote handen snoot. En als ze dat niet aan het doen was zat ze er in te peuteren! Nu snap ik wel dat ze honger kon hebben, ik heb die dag ook alleen maar op een flesje cola en een paar koekjes geleefd.
Zondags via school weer een tour gedaan. Nu een halve dag betaald én een halve dag weg geweest. In een kerkje geweest die van binnen heel erg bewerkt is. Wel moest er als Brugmans gepraat worden om er in te mogen. Dit omdat de mis net zou beginnen.
Hierna een ruïne uit de pre-Inka tijd bekeken en daarna door naar Tipón waar we weer terrasbouw uit de Inkatijd te zien kregen. Het speciale was dat er daar toentertijd medicinale kruiden werden verbouwd. De Spaanstalige gids die we mee hadden vertelde de hele dag honderduit. Hij vertelde zoveel, en daarbij slecht te verstaan, dat niemand meer luisterde. Op een gegeven moment zelfs lachwekkend, stond hij voor de zoveelste keer wéér met een plantje in zijn handen te vertellen dat dat plantje medicinale krachten had.
Daar in de buurt is het de plek om “cuy” te eten. “Guinea pig” is een andere naam en voor wie dit ook nog niets zegt: cavia. En ja dat hebben we geprobeerd. Ik moet zeggen dat, toen mijn bord eten eraan kwam, ik wel even moest slikken. Op het bord lag een beest met kop en poten op zijn rug. Zijn buik leek wel opgevuld te zijn met hooi. Nadat we foto’s hadden gemaakt van de maaltijd werd de cavia in vieren gehakt ( nummer vijf is de kop). En dan is het de bedoeling dat je begint te eten….. Of ik de cavia heb gegeten?? Kijk maar naar de foto’s.
Na de lunch (die is laat in Peru ) terug naar Cuzco, dit op eigen gelegenheid omdat de touringbus ons had afgezet bij de lunch. In Cuzco een busje genomen naar een volgende attractie. De busreis op zich was al een hele belevenis. Ik schat dat het busje 12 zitplaatsen heeft maar ik denk wel het dubbele aantal staplaatsen. Toen er eindelijk “lucht” in het busje kwam, en ik verder kon kijken dan iemands tas die in mijn gezicht gedrukt werd, telde ik nog maar liefst 22 passagiers.
Op eigen gelegenheid de volgende ruïne bekeken. Dit weekend zoveel bekeken omdat we een “boleta turistico del Cusco” gekocht hadden. Dit biljet is tien dagen geldig, dus vandaar.
Hasta luego, Johan

  • 22 Maart 2011 - 03:25

    Manuela:

    Super, heerlijk om tijdens de nachtdienst je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Jaloers!!!
    Heel veel plezier

    PS terug in Nl kom ik een keer bonbons bij je eten

  • 22 Maart 2011 - 08:08

    Saskia Rood:

    Heej moppie,

    vandaag pas toe gekomen aan het lezen van je verslagen......wat heb je alweer een hoop gezien en gedaan zeg! Klinkt allemaal wel erg aantrekkelijk dat Peru, behalve die cavia's dan....Brrrrrr moet er niet aan denken! Grappig, ik weet werkelijk niets van Peru maar leer het zo toch een beetje kennen...dank daarvoor! Wanneer kom je terug? oh, dat duurt nog even, zijn we geen collega's meer...nee Guan, dan werk ik in Amsterdam op de ambulance..ja het is gelukt!!! Ondertussen geniet ik van je verhalen!!!! Blijf schrijven zou ik zeggen!!
    Adios Sas

  • 22 Maart 2011 - 08:18

    Claudia:

    Leuk om je verslagen te volgen! Je bent weer grensverleggend bezig!! Veel plezier.

  • 22 Maart 2011 - 10:00

    Els:

    Leuk weer om te lezen en te zien wat je allemaal meemaakt. Alleen die gebakken cavia ...
    Groet (ook van Hans)

  • 22 Maart 2011 - 10:21

    Lindy:

    Wow, wat een avonturen! Die cavia, wel ff schrikken, maar goed, overal ter wereld worden dingen dagelijks gegeten waar wij van achterover zouden slaan, die Hollanders met hun rauwe haring worden ook maar raar gevonden :)

    Saludos,
    Lindy

  • 22 Maart 2011 - 16:26

    Martha:

    Hoi Johan, heb nu alle tijd om je verhalen te lezen .Prachtig om te lezen en mooie foto's .Heb je die cavia echt gegeten of was het alleen een pose voor de foto???
    Zie uit naar je volgende verhaal

  • 22 Maart 2011 - 18:23

    Saapke:

    Ben blij dat ik m'n eten op heb. Getverderrie, cavia eten.... En dan die enorme aardappel (tenminste dat neem ik aan) was die een beetje te eten? Ziet er niet echt smakelijk uit moet ik zeggen.
    Maar joh wat beleef en zie je weer veel. En wat is het weer heerlijk om je verhalen te lezen.
    groetjes

  • 22 Maart 2011 - 20:56

    Frank Van Diepen:

    En wij maar zeuren over het openbaar vervoer :) Inca's bonbons en geroosterde cavia, het is wel heel variabel zo op je reis! Wel boeiend om te lezen Johan. Groetjes, Frank

  • 22 Maart 2011 - 20:58

    Josette:

    Hoi Johan wat een avonturen weer vooral die dansles ik zie het alweer helemaal voor meer klappen zingen en dansen te gelijk hahahahah geniet ervan gr jos

  • 22 Maart 2011 - 21:12

    Ria Goeree:

    heeee!!! johan,jeetje wat maak jij veel mee zeg geweldig lijktme dat,was wel even slikken]hi,hi] voor me van die cavia hoor ik heb ze namelijk zelf gehad,en wat een mooiefoto,s zeg het lijkt me een prachtig land ik kijk weer uit naar je volgende verslag .groetjes.

  • 22 Maart 2011 - 22:38

    Heleen:

    Net terug van een heerlijke wintersportvakantie, zag ik dat er 2 berichten van jou waren. Ik heb ze bijna met ingehouden adem gelezen.
    Geweldig wat je allemaal weer ziet en meemaakt.Ik ben trouwens wel benieuwd waar die cavia naar smaakte.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Veel plezier en geniet ervan hé.
    Groetjes.

  • 22 Maart 2011 - 23:22

    Nancy:

    wat een avonturen, super gaaf maar veel spaanse les nog niet gehad dus?! en die cavia brbr zit er hier al van te grillen.... dapper om uberhaupt dat beest al vast te houden..... heel veel plezier met je volgende avonturen, ben weer benieuwd naar je verslag en foto's natuurlijk!!

  • 23 Maart 2011 - 09:07

    Marlies:

    Ha Johan,

    Genieten zeg, die verhalen vanuit het prachtige Peru...Heel veel plezier nog, ik blijf je volgen!!

    Dikke kus Marlies

  • 23 Maart 2011 - 16:37

    Riet P:

    Ongelooflijk wat jij allemaal meemaakt en dan dat eten, is het restaurant in het WFG toch niet zo slecht.
    Ik smul wel van je verhalen.
    Groetjes Riet P

  • 23 Maart 2011 - 19:07

    Jolanda T:

    hahaha....,ik had je hoofd wel willen zien toen je die Canadese vrouw in de gaten hield toen ze lekker aan t snuiten was...,:-) .
    En over die cavia...,ik denk meteen aan knabbel. Mijn cavia van vroeger...,snik.
    Have fun! Ik hoop snel weer een verhaal van je te lezen! Kus

  • 23 Maart 2011 - 21:37

    Teo En Jacoba:

    hi Johan
    Wat een avonturen en mooie foto's
    heb alle verhalen achter elkaar gelezen en lees tussen de regels door dat het altijd maar weer spanend is als er aan het einde van de rit iemand klaar staat.
    Lijkt mij toch enigszins moelijk om zonder de taal te spreken altijd op de juiste plek of het juiste ding te bemachtigen, zoals die Sim kaart.
    Mc Donalds heeft een nieuw menu ??
    Ik neem aan dat je het wel opgegeten hebt, en het smaakt naar ???
    We blijven lezen

  • 24 Maart 2011 - 19:01

    Ellen:

    Hoi Johan

    Hoop dat alles goed met je gaat. Ik heb je foto's bekeken, mooie foto's, maar die cavia! Heb je alleen voor de foto je tanden erin gezet of ook echt geproefd? Misschien toch wel lekker met je ogen dicht.
    Wat een prachtige omgeving.

    Geniet ervan en veel plezier!

    Groetjes Ellen V. (ook van Joset)

  • 24 Maart 2011 - 19:38

    Anita:

    Ha die Johan, heb net je reisverslag tot nu toe gelezen. Hartstikke leuk, zo schattig jij de bonbonnetjes maakt, en vervolgens een cavia wegwerkt. Ik zou willen zeggen, geniet van elk moment. Nog 56 dagen en ik mag weer een heerlijk potje thee voor je zetten. lieve groetjes van anita

  • 24 Maart 2011 - 22:45

    Paula:

    Johan,als je raar begint te piepen weet ik genoeg!
    Die cavia is het helemaal gezien het aantal reacties hierover!
    Pas goed op jezelf,en fantastisch om je zo te mogen volgen.
    Tot bountys!

  • 25 Maart 2011 - 12:17

    Sjoke:

    Ha hannes, nou, je kunt van alles zeggen maar SAAI is het daar absoluut niet! Als je dat allemaal leest is het net of je in een boek zit. Zie trouwens voor me dat je apatisch op hoogte naar iemand met astma staat te kijken, haha. Om over de snot van de buur nog maar te zwijgen, mal!! Als wij straks bij Germ Visbeek aan de varkenshaas met champignonsaus zitten zullen we aan jou en je delicatesses denken hoor! He, veel plezier de komende tijd en ben nu alweer benieuwd...groetjes Sjoke en de jongus

  • 25 Maart 2011 - 15:57

    Marga:

    Wat een geweldig reisverslag weer!
    Na de snot-etende Mevrouw ben ik even afgehaakt,er kwam bij mij van alles naar boven,maar voor de rest,super!(nog bedankt voor je felicitatie vanuit het verre Peru!
    Groeten,
    Marga

  • 25 Maart 2011 - 16:52

    Hetty:

    Hoi Joh,
    Wat een belevenis in zo'n korte tijd.
    Leuke school, om zo te starten. Ik moet je bekennen ik heb ons fotoalbum er even bij gepakt en wel hoor hetzelfde ''visitado la ciudad del Cusco" biljet. Wij hebben er een stuk of negen gaatjes in verzameld. Ik denk dat jij er wel meer zult redden alhoewel in 10 dagen !? Prachtig he die kleuren van het gebergte rond de zoutpanelen van Maras. Wij zijn daar doorgewandeld naar Urubamba.
    We genieten weer met je mee. Ik hoop dat je naast je studie en werk nog meer tijd hebt om mooie gebieden te bezoeken. Heel veel plezier en belevenissen ook met je medestudenten. Liefs ook namens je collega. Hetty

  • 25 Maart 2011 - 18:35

    Barbara:

    dat je hem in je handen hebt, wil nog niet zeggen of je hem daadwerkelijk gegeten hebt:)

  • 26 Maart 2011 - 09:47

    Ron.:

    Hola Johan,
    Man wat een verhaal weer, geweldig om te lezen. wat me nu niet duidelijk is "Guinea pig" is het lekker, of ga je als je terug bent gewoon weer naar de polier voor een haantje? Oke man blijf er van genieten en zorg dat wij dan volgende week weer kunnen smullen (niet van Cavia) van een vervolg verhaal.
    Groeten Ron en natuurlijk ook van Gunter.

  • 27 Maart 2011 - 11:06

    Stenny Stuurman:

    Hoi Wieb,

    man wat een belevenissen heb jij al meegemaakt. Heerlijk om het te lezen. Ik vind dat de weg die je 2 maal laat zien inderdaad super slecht is, het valt me mee dat je niet ziek bent geworden in de bus als je daar over de onverharde weg rijdt.
    Ik heb een kaart verstuurd naar het adres waar je verblijft en ik hoop dat hij op tijd bij je is. Ik vond dit wel leuk om uit te proberen.

    veel plezier en geniet ervan.

    lieve groetjes Stenny

  • 27 Maart 2011 - 23:29

    Bert:

    Hoi Johan,
    Uit je reisverslag kan ik opmaken dat je een goeie keus hebt gemaakt door naar peru te gaan.Ik zou daar streng vegetarisch worden, en alleen de pasta met aardappels hebben opgegeten.Ik kijk uit naar de boboncursus die jij ons ga geven tijdens het kerstdiner met de afdeling. Kijk uit naar het vervolg van je tijd in Peru.Veel plezier.

  • 28 Maart 2011 - 12:46

    Linda Burger:

    Ha die Johan

    Wat kan je het allemaal heerlijk omschrijven. Ik zit bijna naast je in de bus, of cavia te eten. Wat een belevenissen allemaal. Ik blijf je volgen en veel plezier daar aan de andere kant van de wereld!

    groeten Linda

  • 28 Maart 2011 - 17:30

    Pieternel:

    Zit ik net een gebakje te eten als toetje (was over nadat ik gisteren mijn verjaardag heb gevierd) en lees ik
    " dat je naast een Canadese zat, die haar snot constant in haar blote handen snoot. En als ze dat niet aan het doen was zat ze er in te peuteren! " Lekker Johan. Je beleefd weer van alles. Herlijk om te lezen. Geniet en blijf schrijven dan heb ik weer wat te lezen het weekend als ik in de nachtdienst zit.

    groeten Pieternel.

  • 30 Maart 2011 - 21:13

    Hans En Irma:

    Tsjonge jonge , wat een verhalen vanuit het verre Peru .
    We blijven je volgen, houd je goed en tot later.........

  • 12 April 2011 - 13:27

    Erna:

    Hoi Johan, wat leuk om je reisverslagen te lezen! Alleen van die foto van die aangebrande cavia werd zelfs ik misselijk!. Inmiddels ben ik een gediplomeerde gipsverbandmeester en heb eindelijk vrije tijd.Heel veel plezier in Peru, en je spreekt straks vast en zeker vloeiend spaans. groetjes Erna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 54167

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: