Cuzco, school en gastgezin - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu Cuzco, school en gastgezin - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu

Cuzco, school en gastgezin

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

30 Maart 2011 | Peru, Cuzco

Cuzco, school en gastgezin
Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle berichtjes die jullie voor mij achterlaten op deze site. Voor mij iedere keer weer leuk om een berichtje van iemand van jullie te lezen. Hierdoor weet ik natuurlijk ook dat de verhalen gelezen worden.
Ondertussen ben ik bijna een maand in Peru. Waarvan bijna drie weken in Cuzco. Cuzco is een vrij toeristische stad. Door de Spanjaarden is Cuzco zowat met de grond gelijk gemaakt. Op de grondvesten zijn de nieuwe gebouwen in koloniale stijl gebouwd. Cuzco heeft veel smalle en steile straatjes. In deze straatjes kom je veel verkopers tegen. Truien, petten, sokken, armbandjes, bewerkte kalebassen, schilderijen op doeken, etc. willen ze je verkopen. Om mijn Spaans wat te oefenen blijf ik soms toch even staan praten.
In de buurt van Cuzco heb je vele ruïnes, de restanten van wat de Spanjaarden hebben overgelaten. Afgelopen tijd veel ruïnes en musea bekeken, dit omdat we de “Boleta Turistico del Cusco” hadden gekocht en deze tien dagen geldig was. Toen we laatst bij een ruïne vandaan kwamen en via een brede trap naar beneden liepen, kwamen er ons drie lama’s (of alpaca’s) op de trap tegemoet. En achter ons een mevrouw die het één of ander riep. We begrepen dat ze de lama’s wilde pakken. We hebben haar geholpen door met zijn drieën midden op de trap te gaan staan. Toen ze één van de lama’s te pakken had, ging ze voor ons poseren. Haar bedoeling was dat wij, tegen betaling, een foto van haar met de lama gingen maken. Nadat één van ons een foto van haar had gemaakt én haar had betaald, rende ze zonder lama weer verder naar beneden. Grr.
Was het mijn eerste week in Peru lekker warm, in Cuzco is dit anders. Jullie hebben kunnen denken dat het hier in Cuzco heerlijk warm is. Boven het vorige verslag stond als temperatuur eenendertig graden aangegeven. Wanneer je in de zon loopt is dit misschien ook zo. Maar als de zon niet schijnt of je bent in de schaduw is het echt veel kouder. Ik loop hier vrijwel constant met mijn fleecevest en jas aan. In mijn kamer is het rond de vijftien graden. Niet echt warm dus. De laatste dagen regent het hier flink. Maar volgens mijn juf, van twee weken geleden, regent het in april “nada”. Het kan zijn dat ik de betekenis van “nada” niet goed weet, maar ik geloof niet dat het hier over een paar dagen “niets” regent!
De school waar ik mijn Spaanse lessen krijg is op tien minuten loopafstand. Ik heb les vanaf ’s ochtends half negen tot iets over half één. De eerste twee weken had ik met een Belg en een Zweed les. De Belg is er eerder mee gestopt en de Zweed vond het tempo te hoog. Deze week begon ik alleen in een “klasje” maar na een uurtje kwam er een nieuwe leerling bij, een Franse mevrouw. De lessen bestaan uit grammatica, praten en luisteren. Vaak krijg je vragen over wat je de vorige dag gedaan of gegeten hebt of over je land van herkomst. Natuurlijk is het de bedoeling dat je in het Spaans antwoord geeft. Ook kijken we video of luisteren we naar muziek, waarover je dan vragen krijgt of de ontbrekende woorden op papier moet invullen.
Als het mooi weer is zitten we een enkele keer in de patio omdat het daar warmer is dan in het klaslokaal. In verband met de kou kregen we gisteren een dekentje en vandaag zijn we zelfs verplaatst naar de “koffiehoek”. Daar hadden ze twee haarden aangestoken.
In de pauze kun je behalve koffie en thee ook vers geperst jus d’orange en fruit krijgen. Aangezien de maaltijden hier weinig vitamines bevatten neem ik dagelijks een sapje en een mango (maar wat een geknoei zo’n ding).
Het gastgezin bestaat uit vader, moeder en twee zonen ( 12 en 17 jaar). Ik heb een eigen kamer met douche en toilet. Er zijn hier meerdere kamers, de eerste weken zat ik hier met twee anderen, nu zit ik hier alleen.
Vanaf ongeveer ’s ochtends zeven uur heb ik warm water. Later op de dag verandert de straal in een piepklein straaltje. Zelfs eenmaal een hele dag geheel zonder water geweest.
Het ontbijt bestaat uit twee broodjes met jam en thee. Wanneer de broodjes echt oud zijn geworden dan worden ze door midden gesneden en geroosterd. De lunch en het avondeten zijn hetzelfde. Meestal wat rijst met een aardappel en/of een prutje met wat vlees. Het eten wordt bij het aanrecht opgeschept. De lunch is rond half twee en het avondeten rond half acht.
Eenmaal had één van de anderen ’s ochtends drie broodjes genomen, niet wetende dat de broodjes precies uitgeteld waren. Dit hield in dat wij met zijn tweeën, ieder nog maar anderhalf broodje hadden. Toen ik ’s middags trillend van de honger aan tafel zat, heb ik toch maar eens gevraagd of er niet wat meer eten was. Het antwoord was “nee” omdat de rest voor ’s avonds was. Heb gezegd dat ik dan toch maar een andere oplossing ga zoeken omdat dit zo voor mij niet kan.
Diezelfde avond zijn we na de salsa-les pizza gaan eten. Toen we thuis kwamen stond er voor ons beiden een goed bord eten klaar op tafel. We hebben geprobeerd om dit samen met de kat en hond op te eten maar helaas dit lukte niet. Ik heb het restant in een plastic tas gestopt om het de volgende dag ergens weg te gooien. Gelukkig dat ik het gelijk in mijn jaszak had gestopt want even later kwam “vaders” terug in de keuken.
Sinds deze dag hebben we wel meer eten op het bord. Zelfs een enkele keer een nagerecht ( wat je dan weer vier dagen achtereen krijgt).
Vaak ben ik er met het avondeten niet omdat we in de stad met een aantal “schoolgenootjes” afspreken om te gaan eten. Daarna naar een soort lounge café waar we dan een cocktail kunnen nemen. De cocktail van Peru is Pisco Sour. De echte diehards gaan daarna nog door naar een soort discotheek. Of ik een diehard ben??
Terug naar huis is maar tien minuten lopen maar er wordt toch wel dringend geadviseerd om ’s avonds na tien uur een taxi te nemen. Ik moet door een vrij smal straatje ( 1 auto en 2 stoeptegels breed). In dit straatje hebben afgelopen tijd al twee personen van onze groep, onder bedreiging van een mes, hun geld moeten afgeven. Ook weet ik iemand die al luisterend naar haar IPod van dit ding werd beroofd.
Vandaag in het centrum van Cuzco naar de kapper geweest. Voor tien soles ( = ongeveer €2,50) heeft de kapper mij geknipt. Ik had hier in de buurt zelfs voor vier soles(=€1,00) geknipt kunnen worden maar dat durfde ik niet aan.
Hasta luego, Johan

  • 31 Maart 2011 - 07:05

    Marja:

    Hoi Johan
    Weer leuk om te lezen allemaal.
    Wat betreft het gastgezin en het eten daar was het in Spanje voor Reina en mij ook 2 keer zo. Klinkt allemaal wel of je er zeker ook van geniet. Nog een fijne tijd.

  • 31 Maart 2011 - 07:45

    Jo T:

    Hola Juan,

    Clases de salsa? ... Jaja, muy bien. Para que pueda obtener las caderas más flexibles.
    Así que muy bonito que tienes. Pero el saber que realmente había que rasga poco de hambre después de comer. Siempre se crea una gran montaña de comida humeante en!
    Mucho miedo y decir que los ladrones de la calle. Yo incluso durante el día con un taxi .....
    Espero que puedan leer esto ahora un poco, pero de lo contrario se traduce en silencio, como lo hago ahora.
    En este momento la lluvia ... pero este fin de semana el calor tropical, alrededor de 24 grados, pero bueno, el deber llama para mí!
    Querido Juan, un montón de momentos divertidos y hermosos me gustaría que una y otra vez esperar con impaciencia a una historia (novela) de usted!
    Jolanda amor.

  • 31 Maart 2011 - 07:47

    Anita:

    Wij genieten steeds van je reisverhalen en de mooie foto's. Vanavond hebben we alg.ledenverg.,zal wel weer niet zo lang duren hoop ik.Zaterdag gaan we met een ploeg naar "1953 , de musical" waar Bas de regie van heeft. Mij benieuwen of we daar vrolijk van worden.Anders maar een wijntje na afloop om de narigheid weg te drinken.Zorg goed voor jezelf en een dikke kus van Anita.(groeten van Johan)

  • 31 Maart 2011 - 08:32

    Marja FL:

    Hoi Johan,
    Ik zag vanmorgen bij het opstarten van mijn laptop een berichtje van je en ben er echt even voor gaan zitten, vind je verslagen super, ik zie je daar al helemaal trillend van de honger zitten, denkend aan de enorme borden warm eten die je op de afdeling altijd wegeet! Maar gelukkig is er dan een pizzeria.
    Het dorp ziet er enigzins spaans uit, deze soort dorpjes kom ik hier aan de costa blanca ook nog tegen zeker een beetje in het achterland.
    Ik had eerlijk gezegd wel gedacht inderdaad dat het er warmer zou zijn, lang leven het fleecevest dan. Maar gelukkig heb je nog ruim 2 mnd om te ervaren hoe het voorjaar er is.
    Dat gastgezin klinkt meer als een soort pension voor al dit soort reizigers. Ik denk dat ze er een leuk jaarinkomen bij sprokelen zo, werkt die vader ook nog?
    Y quando vovere hables espanol muy bien verdad!
    Geniet nog lekker en ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    Liefs Marja

  • 31 Maart 2011 - 09:13

    Mery:

    Hai Johan,
    Weer zo'n leuk reisverslag van je.
    Ik ben iedere keer verbaasd dat je zo leuk kunt schrijven, knap hoor.
    En dat eten he. Ik weet hoeveel jij weg kunt stouwen dus ik ben benieuwd hoeveel je al bent afgevallen.
    En doe je er de volgende keer een foto van jezelf bij met je "korte" haar?
    Liefs Mery

  • 31 Maart 2011 - 09:56

    Claudia:

    Ha die Johan,
    Leuk weer, je verslag. Tip voor het eten van een mango: maak er een egeltje van! Snij er een dikke plak vanaf, vlak langs de pit en dan maak je in het vruchtvlees kerven in de lengte en breedte tot aan de schil (niet erdoor) en dan duw je het vruchtvlees omhoog en heb je zo allemaal blokjes die je makkelijker en zonder al teveel geknoei kunt eten! Zo deden we dat in Senegal ook.... Geniet er lekker van, hoor en laat je maar niet beroven... neem maar gewoon een taxi naar huis. Later....

    Zuster Claudia, xxx

  • 31 Maart 2011 - 10:00

    Bettina:

    Hoi Johan
    Ik wist niet dat het daar zo koud was en dan nog zo weinig eten Afzien hoor
    Ik hoop dat ik je nog kan verstaan als je terug komt in Nederland
    Wel erl leuk om dat zo mee te maken
    groetjes en geniet ervan

  • 31 Maart 2011 - 12:22

    Saskia Rood:

    Ola,
    Koud in Peru? Dat wist je toch....hier staan ze ook altijd op de markt allerlei vesten te verkopen dus ze weten heel goed wat kou is...! Nee, hoor, ik zou ook denken dat het lekker tropisch is daar, weer wat geleerd!
    Maar jij spreekt vast vloeiend spaans als je thuis komt, lijkt me erg moeilijk om zo die lessen te volgen. Maargoed, ik spreek dan ook geen spaans! Je foto's zijn erg mooi Johan, vooral de mensen zijn zo mooi om naar te kijken.
    Heb weer graag je verslag gelezen.....tot de volgende!
    Muchos bessos Sas

  • 31 Maart 2011 - 14:32

    Monique:

    Hallo Johan

    Mijn spaans is niet zo goed, vandaar toch maar in het nederlands... Fijn om te zien dat het goed met je gaat. En het is leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Heel veel plezier en doe voorzichtig daar, bezuinig maar niet op de taxi.

    Groeten Monique


  • 31 Maart 2011 - 14:33

    Monique:

    Hallo Johan

    Mijn spaans is niet zo goed, vandaar toch maar in het nederlands... Fijn om te zien dat het goed met je gaat. En het is leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Heel veel plezier en doe voorzichtig daar, bezuinig maar niet op de taxi.

    Groeten Monique


  • 31 Maart 2011 - 15:21

    Riet Pronk:

    Ach Johan als je haar maar goed zit en je hoeft je geen zorgen te maken om je lijn.
    Prachtig verhaal weer, je bent echt in een andere wereld, het doet allemaal een beetje somber aan, dat komt ook door het weer.
    Ik wens je nog veel plezier en lekker warm weer, het wordt hier zaterdag 20 graden.
    groeten Riet P

  • 31 Maart 2011 - 16:02

    Ina:

    Wat weer een mooi verhaal en de foto's zijn erg mooi ,dat jochie met aan een voet een schoen en de andere niets achh gut wat zal hij kouwe voetjes hebben als het zo kil is daar.Nog heel veel plezier en een hartelijke groet.

  • 31 Maart 2011 - 16:37

    Baukje:

    Hoi Johan, wat is het toch ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Gaat het goed met je Spaans? (ik heb het zelf jaar gedaan, maar voelde me altijd schuldig als ik iets anders zat te doen...., heb er toch veel van opgestoken). Ik hoop dat de temp. wat omhoog gaat, en kijk uit naar je volgende belevenissen.
    Heel fijne tijd verder,
    groeten, Baukje.

  • 31 Maart 2011 - 18:46

    Mattie:

    Hoi Johan
    leuk weer even wat van jouw belevenissen te mogen lezen.Volgens mij kun jij wel schrijver worden.als ik het goed begrijp moet je dus savonds voorzichtig zijn,maar je gaat toch niet alleen ?geniet maar lekker

    liefs Mattiexx

  • 01 April 2011 - 07:07

    Arjan L:

    Qué gran cuaderno de viaje sobre aventuras en el Perú!
    Toch handig hè: Google-vertaal HAHA
    Wat vliegt de tijd; alweer bijna een maand in Peru. Met veel plezier lees ik je verhalen. en wat Vooral de Cavia is blijven hangen.... ;-)

    Veel plezier en geniet ervan!
    Groet,
    Arjan L


  • 01 April 2011 - 08:53

    Astrid:

    Hallo spetter,

    Wat leuk allemaal weer en wat een leuke foto,s mn ...precies die!
    Ik maakte me al zorgen omdat we niks meer hoorde.
    Maar gelukkig gaat alles goed behalve dat je afvalt, maar daar verzin je zelf wat op las ik.
    Ik verheug me al weer op je volgende bericht.

    dikke kus
    Astrid

  • 01 April 2011 - 10:28

    Marlinda:

    Hallo dan; wat een verhalen zeg! Dat jij kan dansen... niet erg in de knoop daarna? En bonbons maken is ook wel een verrijking van je opvoeding :-)
    Maar ws wel erg leuk om te doen! Die cavia; heb je die nu op of niet? Zag er niet echt lekker uit. Ik zou het bij aardappel en groente gehouden hebben denk ik! Je hebt al wel veel gezien zeg! En ik lees dat je bij je gast gezin niet bang hoeft te zijn dat je er met overgewicht vertrekt straks... gelukkig kunnen jullie ergens bij gaan eten in een restaurantje. Die kleine porties en afgepaste aantal broodjes wordt jou lintworm vast niet blij van hihihi

  • 01 April 2011 - 13:59

    Aukje:

    fijn zo'n verslaggever uit Peru!
    Laat die cavia maar zitten!!! Hoe haal je het in je hoofd, je moet wel heel wanhopig zijn geweest om die te gaan eten!
    En dan dat lama verhaal...woh wat zal jij je bedonderd hebben gevoeld ;-)
    Hoop dat je wat extra bonbons in een zakje mee hebt genomen zodat je niet met honger in je maag te bed moet!!
    Pas aub wel goed op jezelf, kunnen wij nu niet doen!!
    X, Auk

  • 02 April 2011 - 11:12

    Hetty:

    Lieve Joh,

    Leuk verslag weer al maak je ons wel een beetje bezorgd. Gelukkig zoek je wel weer een oplossing, maar ja....
    Volgende keer maar weer lekker samen in een appartementje dan kunnen we heel veel koken. Je zult wel weer lekker je spieren trainen, komt weer goed van pas straks in Frankrijk. En je Spaans ? ja eerst heb je Frans nodig en dan Italiaans, maar het blijft zuideuropees, veel succes met je lessen en nog een hele fijne tijd. Liefs Hetty.

  • 03 April 2011 - 08:36

    Irene:

    Zo'n (Ver)talenknobbel als jo T heb ik niet hoor. Hee Lieve Johan, schitterend om te lezen hoor. Lukte me nu pas weer om mij er even in te verdiepen. Ga je zo ook nog ff smsen. Hou je haaks en geniet. Dikke kussen Irene

  • 03 April 2011 - 11:47

    Ria Goeree:

    Ha die johan,wat maak je weer veel mee geweldig dat verhaal van die lama!ik hoop datje niet al teveel honger hoeft te lijden arme ziel!! leuk om je verhalen te lezen en wat een mooie foto,s johan pas goed op je zelf groetjes.

  • 05 April 2011 - 20:38

    Teo En Jacoba:

    Hi Johan

    Wij maar denken dat je de hele dag zit te blokken om de spaanse taal onder de knie te krijgen, blijkt het dat je half 1 al vrij bent. (je hebt niet eens tijd om te spijbelen + dat het opvalt in een klas met 1 a 2 leerlingen)
    Maar oke dan heb je wel de hele middag tijd om het in de praktijk te oefenen. Lijkt mij wel verstanding om 's avonds een taxi te nemen. Je weet maar nooit. Zijn de taxi chauffeurs wel te vertrouwen?
    suc6 met je spaanse les. PS nada kun je ook opzoeken in een woordenboek en lama's kun je ook in de dierentuin fotograveren.
    gr Teo en Jacoba + kids

  • 08 April 2011 - 15:38

    Astrid:

    hallo spetter,

    Alles goed?
    Ik heb nog even al je verhalen terug gelezen, blijft me boeien.
    Hopelijk heb je de volgende ker weer leuke dingen
    We denken aan je hoor.

    Dikke kus
    Marian en Astrid

  • 14 April 2011 - 12:51

    Marjolan:

    Hoi, wij hadden het warmer in Dubai...! Heel leuk weer je verhaal om te lezen. Dik zul je dus niet worden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 54165

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: