de dagen voor de Kilimanjaro - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Johan W - WaarBenJij.nu de dagen voor de Kilimanjaro - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Johan W - WaarBenJij.nu

de dagen voor de Kilimanjaro

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

18 Maart 2008 | Tanzania, Marangu

Zondag 16 maart. Het is nu zeker dat we met z’n drieën de Mount Kilimanjaro gaan doen. Vertrek op as woensdag en komen terug op zondag. Afgelopen week het “equipement” wat we nodig hebben bekeken en gepast. Dit is allemaal aanwezig in het hotel waar we het hebben geregeld. Heel bijzonder om handschoenen, thermo ondergoed etc te passen bij bijna 30 graden. Hopelijk voelt het boven op de berg ook zo warm aan als beneden (maar ik weet wel beter). Je kan de verhalen maar beter niet horen van diegenen die het al hebben gedaan. De laatste dag is namelijk erg zwaar. Die dag start je al om middernacht zodat je boven bent wanneer de zon opkomt. Een hele nacht en dag lopen. Een erg lange dag en daarbij koud en donker. Heb net foto’s gezien van iemand die het heeft gedaan. Als je de foto’s ziet weet je waarom ik dit wil doen!
Mijn oefening hier is het dagelijks heen en weer lopen naar het ziekenhuis. Ik loop in een klein half uur de berg af en op. Het is een prachtige route. Allemaal groen. Ik passeer ook een aantal keer eucalyptus bomen, deze geuren heerlijk. Onderweg kom ik vele schoolkinderen tegen. Afhankelijk van welke school hebben ze óf groene óf blauwe uniformen aan.

Ondertussen is het alweer een dag verder. Vandaag natuurlijk gewerkt maar onder werktijd ook de berichtjes gelezen die jullie op de weblog hebben gezet. Het is echt erg leuk om al die berichtjes te lezen. Had wel weer redelijk mazzel want ik heb de berichtjes gelezen terwijl er in die tijd ook 2 maal stroomstoring was. Wat je mazzel kan noemen hé?
Probeer om morgen dit stuk op de weblog te zetten. Hopen dat er ’s ochtends vroeg stroom is want vanaf ongeveer half elf ben ik alleen op mijn afdeling. Mijn afdeling, “minor theater” is het best te omschrijven als poli van alle specialisten (die er natuurlijk niet zijn) en SEH. De dokters zijn eigenlijk nog geen dokter te noemen. Verbandwissel gezien door een dokter houdt alleen maar in dat ze hebben op geschreven: “dressing”. Niemand kijkt onder het verband. De documentatie is ook alleen maar dat ene woord. Bij wat “ingewikkelder” wonden roep ik de dokter erbij omdat ik vind dat dit bij hun taak hoort. Vervolgens moet ik hun er ook op wijzen dat ze iets moeten opschrijven. De wond waar pus in zit wordt beschreven als “looks good”.
Vandaag van de Noorse dokter hier warme spullen geleend om de Kilimanjaro te gaan doen. Hij staat hier in het dorp bekend als de “grote man”. Zijn naam is dan ook dokter Simba ( = Leeuw, ook om zijn baard w.s.). Of zijn kleding mij past???
Van hem het advies om diamox, primperan, imodium en paracetamol te gaan gebruiken. De diamox preventief de rest zo nodig. Daarbij gebruik ik ook al lariam. Met andere woorden: ik ben straks een lopend chemische fabriekje.
Vanaf afgelopen donderdag ben ik verhuisd naar het andere huis. Precies de kamer die Bert ook had. Ik zit nu nog in dit huis met de twee Noren en een jong stel Fransen. De Fransen vertrekken één dezer dagen. Wanneer zij zijn vertrokken dan hebben we met zijn drieën een huis met in totaal 3 badkamers, een (kook)keuken, eetkeuken en een woonkamer. Aan de voor en achterkant een veranda, “helaas” wel met traliewerk erom heen.
In mijn vorige huis zitten nu 5 student optometristen, ook Noors. Zij blijven een maand.
Hoop dat het morgen lukt om dit op de weblog te zetten en ook om mijn e-mail binnen te halen. Als er lang genoeg stroom is dan lukt het hopelijk beide.
Baadaye (tot later).
Groeten Johan

• 18 Maart 2008 - 06:51

Aukje:

Man, wat haal je allemaal uit!! Blijf toch lekker "beneden" in de warmte....

Nee, hoor snap best dat je die klim wilt doen maar zal blij zijn als je na de klim weer heel beneden staan en we weer wat van je gehoord hebben!!

GENIET er toch maar van ;-)

liefs, X
    Auk

• 18 Maart 2008 - 07:34

Maria:

Hoi Johan
    of heb je daar ook al een bijnaam ?
    We zullen morgen aan je denken als jullie de kili gaat beklimmen. Een
    geweldige ervaring zal het voor jullie worden. Niet vergeten wat mijn moeder altijd zei: 'samen uit samen thuis he' !? Tja die preventieve medicijnen lijken mij een goed plan. Als ik het zo lees is het misschien een idee om een paar plaatselijke dokters 3 maanden in Hoorn mee te laten kijken. Welliswaar na een een flinke quarantene.... Het gezelschap van de Noren en Fransen zal je goed doen en verder lijkt het erop dat je de westerse manier van dossiers aanleggen inmiddels probeert te introduceren. Suc6 ermee en geniet van de uitdaging op de Kili. Hoop dat je je camera mee neemt dan kunnen we in Purmerend ook een beetje meegenieten.
    Groetjes,
    Maria

• 18 Maart 2008 - 07:39

Marja K:

Johan
    Het klinkt weer ontzettend spannend allemaal.Zorg je dat je wat reserve vet opbouwt als je "de berg" opgaat. We willen je weer heelhuids terug zien.
    Johan veel plezier sterkte en ik hoop op wat foto's.

Groetjes Marja

• 18 Maart 2008 - 08:00

Miranda:

Wat moet dit allemaal leuk zijn. Maar jij in de kou! Geniet ervan en doe voorzichtig.

Groeten Miranda Husken

• 18 Maart 2008 - 08:34

Sonja:

He Johan, heel veel sterkte met de klim en geniet ervan!
    Liefs Sonja

• 18 Maart 2008 - 08:48

Je Vriendinnetje:

Hallo spetter,

Mis jou ook hoor maar sinds vandaag kan ik elke keer naar je kijken.
    Bedankt ook voor de lieve kaart erbij.

je vriendinnetje.
    Astrid

• 18 Maart 2008 - 08:51

Lindy:

Hee Johan,

Wat het wandelen betreft benijd ik je niet hoor. Je uitzicht bij zonsopgang zou ik wel's mee willen maken, maar zet mij dan maar met een helikoptertje boven af, haha.

Heel leuk om je belevenissen zo mee te kunnen lezen, volgens mij heb je het helemaal prima naar je zin. De tijd vliegt zo te zien voorbij!

Groetjes,

Lindy

• 18 Maart 2008 - 09:21

Robencees:

Hoi Jo, leuk om alles zo te lezen. Doe je wel voorzichtig daar op die berg, hij schijnt best hoog te zijn!
    Ik ben, als ik jouw verhalen zo lees, ineens toch wel een beetje jaloers. Hebben ze geen leuke psychiatrisch verpleegkundige nodig? Er is vast wel een of ander oud oorlogstrauma dat nodig verwerkt moet worden ... ;-)
    Geniet maar van het mooie weer daar, hier in Nederland schijnt het weer compleet winter te gaan worden de komende dagen. Ligt er trouwens sneeuw op die Kilimanjaro?
    Groetjes uit (kwakkelend) Alkmaar!

• 18 Maart 2008 - 11:54

Mascha Franssen:

Heee Johan

Wat geweldig allemaal, en wat hebben wij het hier in Nederland toch luxe zeg wat gezondheidszorg betreft.
    Hopelijk gaat het je lukken die zware tocht te doen en wordt je echt beloond met veel moois.

Nou, ik blijf je berichten volgen hoor!!!
    Geniet ze lekker daar!!

Mascha

• 18 Maart 2008 - 15:44

Riet P:

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw bijnaam is.
    Het is niet te geloven hoe ze daar werken een dressing doen wij op de salade. Veel geluk en mazzel op de berg het is een heel avontuur.
    Het weer is hier het zelfde als op de berg, we krijgen vast een witte Paas.
    Groeten Riet P

• 18 Maart 2008 - 21:35

Baukje Otten:

Hoi Johan, lijkt me geweldig, die klim die jullie gaan doen! Zou zo mee willen (maar of een vutter dat nog redt......).
    Erg leuk om je belevenissen te volgen, zo blijft iedereen op de hoogte. Ik hoop dat de komende dagen geweldig leuk zullen zijn, sterkte met die lange dag (en nacht), en geniet ervan!
    Groeten en liefs, Baukje.

• 18 Maart 2008 - 21:40

Chris Wijbenga:

Veel suc6 de komende dagen op de Kilimanjaro, Johan.
    En hoop idd dat de thermokleding, goed zijn best doet ;-)

En je gaat met die Noren de berg beklimmen?

Geniet ervan en veel suc6.

Groeten, Chris

• 18 Maart 2008 - 22:20

Fam. J. Cuperus:

Wij wensen je veel succes bij het beklimmen van de Kilimanjaro.

• 19 Maart 2008 - 08:26

Trudie:

Hallo Johan,
    Als ik dit lees sta ik weer met beide benen op de grond. Tjonge wat een verschil. En waar maken we ons soms druk om. Maar goed schroef jij de kwaliteit daar maar wat op.
    Doe je wel rustig aan daar op die berg. Wel mega dapper dat je het gaat doen.
    Nou Simba als jou verhaal net zo afloopt als in de film komt het allemaal goed en wordt het een unieke belevennis.
    Akima ma tata....
    Groeten Trudie D

• 19 Maart 2008 - 10:29

Marja Flens:

Hoi bergbeklimmer,
    Wat geweldig moet dat zijn die berg op, ik als wintersport idioot, ben wel een beetje jaloers, maar goed ik realiseer me meteen dat ik jou conditie niet heb, dus dat ik het bij skieën zal moeten houden. wat een uitzicht zal dat zijn, ben benieuwd naar je foto's. Hoe zit dat nou met die artsen daar, als je ziet dat ze die wond met pus er goed vinden uitzien, maar jij weet wel beter, kun je dan een beter behandelplan voorstellen of moet je het maar accepteren?? Lijkt me namelijk wel moeilijk dan. Misschien denk ik wel te westers hoor, maar het is ik vind het best moeilijk je een goede voorstelling te maken van hoe het daar gaat. Ogenschijnlijk lijkt het er zeer gemoedelijk aan toe te gaan. Wat me heel leuk lijkt is het contact met al die andere vrijwilligers. Je ontmoet nogal wat mensen zo. Krijg je nu ook al wat contact met de local's??
    Nou Johan ik zal stoppen want met al die stroomstoornissen is het maar de vraag of je dit bericht in een keer kan lezen he.
    Doe voorzichtig op die berg en kom zonder bevriesingsverschijnselen weer terug. Hoop dat die kleding inderdaad goed past want anders doet je thermo het niet.
    Liefs Marja

• 19 Maart 2008 - 13:16

Marjolan:

Je bent nu dus aan het wandelen! Bofkont!! En nu maar hopen dat de kleding van Simba jou past en je niet met bevroren vingers en tenen terug komt van die berg.
    Geniet ervan!

• 19 Maart 2008 - 13:45

Bevernel:

Hoi Johan;
    Had ik een leuk bericht voor je en ben ik em even kwijt...ook dat gebeurd in Holland.
    Leuk dat je de Kilimanjaro gaat beklimmen. Dat gaat je lukken; je bent een taai mannetje. Ik hoop dat het een hele leuke ervaring voor je wordt.
    Hoe vind je je werk? Is het uitdagend genoeg voor je?
    Het huis is echt koloniaal volgens mij. Vind je het leuk om steeds nieuwe mensen te ontmoeten??
    Wat zal je Engels "improven man".....

Hier weinig nieuws te beleven. Op naar het voorjaar maar misschien krijgen we een witte Paas ipv een witte Kerst!
    Johan; hou je goed en ik kijk uit naar je verhalen over je beklimming!!
    groeten Bevernel.

• 19 Maart 2008 - 18:50

Karin:

Ha Johan, ik hoop dat je het nu - 't is woensdagavond - vreselijk naar je zin hebt, op weg naar de Kilimanjaro. Ik duim voor je dat alles goed gaat en je die fantastische zonsopgang gaat meemaken!
    groet Karin (Broadway)

• 19 Maart 2008 - 19:17

Josette:

Lieve Johan, Wat leuk om al je verhalen te lezen, heb je het naar je zin daar. Hoe is het leven naast het werken ? Wat doe je dan allemaal.Mooie foto's bevalt je fototoestel ? zo te zien wel. Nou geniet er maar elke dag van.
    Dikke knuffel van ons en de kinderen.
    Thea en Josette

• 19 Maart 2008 - 19:28

Dokter Maartje:

Klinkt fantastisch daar... Krijg zelf weer hevige reiskriebels... Veel plezier verders, ben benieuwd naar de foto's van de Kilimanjaro.

Liefs Maartje de Boer poortarts

• 20 Maart 2008 - 17:28

Sylvia:

Hey Juan !! Even snel succes wensen voor je klim. Je kan het ,weet het zeker ! Pas wel goed op jezelf .... Geniet en maak mooie foto,s voor de thuisblijvers in het saaie,regenachtige Holland ! Liefs Sylvia

• 21 Maart 2008 - 11:05

Monique V. D. Ende:

Hoi Johan

Veel plezier bij die enorme wandeling die je gaat maken Het lijkt me hartstikke mooi om de zon op te zien komen boven op de KILIMANJARO. Hier lijkt het wel winter voor de paasdagen is de voorspelling dat er sneeuw kan vallen. Gisteren was Bas er om ons voor te bereiden op het concert in het Park de 30ste het was wederom erg gezellig.Ik wens je veel plezier en lees wel hoe het is geweest daar boven.

Groetjes Monique
    vrijdag 21-03-08

• 21 Maart 2008 - 11:42

Heleen Schipper:

hoi Johan,
    Als ik dit schrijf, zit jij ergens op de Kili. Geweldige ervaring lijkt mij. Wat de kou betreft;dat moet je redden. Ik moest meteen weer aan die wintersportvakantie denken van een paar jaar geleden. Was de gevoelstemperatuur toen ook niet -30graden? Zonder gekheid: ik zal blij zijn als je weer veilig terug bent en je je ervaringen vertelt en natuurlijk je foto's laat zien.
    hartelijke groet en liefs, Heleen

• 21 Maart 2008 - 14:23

Kim Swart:

Zal een schietgebedje jouw kant opsturen straks want als ik het goed heb is het bijna zover voor je.... Lekker spannend. Stuur snel je verhaal!
    Groet, Kim

• 21 Maart 2008 - 20:58

Bert:

Hoi Johan,
    Nog bevroren ledematen opgelopen op de top van de Kilimanjaro? Geen last gehad van hoogteziekte? Het moet een enorme mooie belevenis zijn geweest.Volgens mij heb je voldoende conditie om de berg aan te kunnen.Ikzelf kwam[ illegaal] niet hoger dan de eerste hut voordat we gesnapt werden door dragers en we via sluipwegen [en tipgeld aan dragers] de berg konden verlaten.
    Mooi dat je in dezelfde kamer slaapt waar ik gezeten hebt.Lekker rustig en een ruime badkamer voor je alleen, en dwarsover in je 2 persoonsbed. Wat wil een mens meer.Dat traliewerk om het huis vond ik wel een rustgevend idee nadat er met wat hengelwerk [een stok] door tralies en een overhemd meegenomen werd.Veel grotere dingen past niet daar door heen Wat doen de Noren en Fransen die ook in het huis zitten ? Vakantie of werken ?Eet je daar ook veel van de heerlijke kleine bananen die je overal kan krijgen?
    Ik hoop en verwacht dat stijfheid in je kuiten mee zal vallen.Je hebt nog 2de paasdag om bij te komen Anders tref je het dat je niet alleen in het huis zit om van dit ongemak af te helpen.

Groet Bert

• 22 Maart 2008 - 10:54

Els:

Gisteravond weer lekker gezongen. Bas was er om de puntjes op de i te zetten en we hebben zin in het concert. Arno vroeg gisteravond of we al wat van je hadden gehoord en we vertelden hem dat je de Kilimanjaro aan het beklimmen was. Dit gaf wel enige verwarring want een van de aanwezigen dacht dat die berg in Azie lag en jij zat toch in Afrika??
    Morgen is het 1e Paasdag en de weerberichten voorspellen sneeuwbuien! Geen witte Kerst, maar een witte Paas... Ben benieuwd hoeveel sneeuw jij hebt gezien op de top!
    Groetjes, Hans en Els

• 22 Maart 2008 - 11:28

Nel En Peter:

Wel durven hoor zo'n tocht. Op het moment dat wij dit schrijven ben je waarschijnlijk bezig aan het zware stuk. We hopen dat alles goed gaat. Zelf zijn we druk bezig met een nieuwe band "Jazz & More". We zijn die band samen met Lindy en Gideon gestart en hebben inmiddels een eerste optreden gehad. Op 12 april is formeel het startfeest in Hoorn. Had leuk geweest als je erbij kon zijn. Je kan wel even kijken op onze website www.jazzmore.nl. Dan heb je een indruk. We wachten je verhalen over de bergtocht af en hopen dat je ook wat foto's hebt kunnen maken.
    Groetjes Nel en Peter van Oerle

• 23 Maart 2008 - 12:24

Philip:

Hey broer, succes met het klimmetje van de 1e categorie; moet voor jou geen probleem zijn denk ik ; wij komen uit een sterk gezin

Als je nog software (EPD) nodig hebt, mail het even dan kunnen ze daar CS-SEH downloaden

Geniet er van ! Doeg
    Philip

• 23 Maart 2008 - 16:41

Zuster Caludia:

Speciaal voor jou, natuurlijk! Geniet er maar lekker van, hoor Johan. Hier sneeuwt het nu notabene :-) Dat verzin je toch niet. En lekker op pad gaan, heel slim. Leuke verhalen, ik zie het voor me. Ik vertel je maar niets over de ZB, dat komt wel als je weer retour bent. Liefs,

Caludia

• 23 Maart 2008 - 22:52

Martin:

Hey Jo,
    Het is zondagavond, 1e paasdag, en lees, op de bank met een goed glas wiskey onder bereik, je mooie verhalen en de lieve reacties van alle mensen om je heen. Ik besef me dat, als alles tenminste goed is gegaan, je weer beneden bent. Ik ben razend benieuwd naar je verhalen, en vooral: de foto's!
    Hoop dat alles goed is gegaan en dat je hebt genoten. Ik hou je log in de gaten.

Mis je naast me op koor, groetjes, ook van Hermien,
    Martin

• 24 Maart 2008 - 09:38

Karin:

Hé Johan,
    Ben razend benieuwd hoe het geweest is daar boven. Jij een witte Kilimanjaro, wij hier eieren zoeken in de sneeuw. Hebben we toch nog een beetje van hetzelfde.
    dag dag, groet Karin (Broadway)

• 24 Maart 2008 - 12:12

Jacq:

Hoi Johnny,

Alles wel, lijkt me erg avontuurlijk

Groetjes Jacq

• 25 Maart 2008 - 09:42

Astrid:

Hallo spetter,

Weer veilig terug?
    Hoe heb je het gehad ben nieuwsgierig naar je verhaal.

Dikke kus van mij.