Manbo - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Johan W - WaarBenJij.nu Manbo - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Johan W - WaarBenJij.nu

Manbo

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

11 Maart 2008 | Tanzania, Marangu

Mambo,
Ondertussen zit ik hier ruim een week. De werkdagen beginnen om 8 uur dus ik sta iets voor half zeven op. Het douchen kost hier meer tijd dan thuis omdat de waterstroom minder krachtig is. Moet ook zuinig doen met het warme water wil ik niet een koude douche hebben. Maar ondanks zuinig doen heb ik toch meestal aan het eind koud water. Daarna ga ik naar het andere huis om samen met de Noren te ontbijten. Een half uur lopen om om 8 uur in de kerk te zijn. We hebben al een keer op de kop gehad van de “dokter in charge” omdat we kletsten in de kerk. It’s not supposed to talk in de house of God!
Daarna ga je je omkleden en begin je met je werk. Dit bestaat voornamelijk uit het opruimen en schoonmaken van je afdeling. Dus soppen en de vloer dweilen. Ook knip je gazen en steriliseer je deze vervolgens. Dit doe je door er een pakketje van te maken samen met de (on)steriele doeken. Dit doe je vervolgens samen in een soort snelkoker. Het grote verschil is dat deze er 2 uur over doet, als je tenminste stroom hebt. Ook steriliseer je regelmatig je instrumenten, dit hoeft gelukkig maar tien minuten.
En dan, ja dan is het wachten totdat je patiënten hebt. Patiënten kunnen komen voor bv verbandwissel, gips, tetanusprofylaxe, hechtwonden. Maar ook bv een incomplete abortus wordt hier behandeld. Verder ben je een manusje van alles. Zo hebben wij een (ouderwetse) darmlavage moeten doen op de “general ward”. Zo eentje van anderhalve liter zeepoplossing.
Ook een urinekatheter gingen wij een dag later bij deze patiënt inbrengen. Na al die informatie over hoe je die moet inbrengen weet ik dus heel goed hoe dit moet! Ik weet het wel maar degene die het me allemaal tot in den treuren heeft uitgelegd dus niet. Tot mijn grote verbazing bleek tussen theorie en praktijk een erg groot verschil te zitten. Hij trok steriele handschoenen aan om vervolgens hier de onsteriele spullen mee te willen pakken. Schoonmaakspullen mee naar de patiënt om vervolgens voor de catheterisatie niet te gaan schoonmaken. Ik denk dus dat hier een taak voor mij weggelegd is.
Om kwart voor vier leeg je de vuilnisemmer en de waszak en wordt de boel afgesloten zodat je om vier uur weer omgekleed bent.
De dag bestaat ook uit het buurten op andere afdelingen. En natuurlijk neem je je koffie- en lunchpauze. Ook al zie je dat er een patiënt aankomt neem je eerst je pauze want het zou wel eens lang kunnen duren voordat de dokter komt. En ….. dat klopt vaak ook nog.
Deze week bijna dagelijks ’s middags een aantal uren zonder stroom. Vandaar dat ik op een gegeven moment ’s ochtends gelijk na de kerkdienst maar ben gaan internetten. Met mijn westers plichtsgevoel voelt dit raar. Privé-internetten in de baas zijn tijd. Maar daar maakt verder niemand zich druk over.
De eerste foto die ik hier in Tanzania heb gemaakt is er eentje van een schildpad. Als een schildpad gaan vele dingen hier. Personeel werkt inefficiënt, internet gaat langzaam. En ook de post werkt traag want het pakketje wat voor Bert bestemd is ( die hier een jaar geleden zat) krijg ik mee voor hem. Dit nadat het pakketje geopend is om te kijken of er iets van hun gading bij zit. Doordat de mensen hier voor alles de tijd nemen zijn ze wel erg aardig. Je wordt aan iedereen voorgesteld en iedereen begint spontaan tegen je te praten. Vaak word je meerdere malen welkom geheten: “Karibu”.
Het weekend is natuurlijk anders. Gisteren zijn we met z’n vieren gaan wandelen. Perfect weer er voor. Bewolking en op de top van de berg mooi zonnig weer om te gaan lunchen. Het resultaat nu: plaatselijke verbranding. De Noorse had de rest uitgenodigd om pizza te komen eten. Zij is een type “Bourgondiër”. We hadden dan ook pizza met rode wijn.
Vandaag naar Marangu hotel gelopen. Dit hotel heeft een mooie tuin waar je kan eten en drinken. Ook heeft het een zwembad.
Vanuit dit hotel organiseren ze ook tochten om de Kilimanjaro (hoogste berg van Afrika) te lopen. Informatie hierover ingewonnen. Waarschijnlijk ga ik dit doen, samen met de Finse IT’er en iemand die nog moet arriveren. Een tocht van 5 dagen, waarschijnlijke start op 18 of 19 maart. Wel spannend want het is hoog en koud ( waarbij ik het meest tegen de koude opzie).
Ondertussen is het alweer maandag. Probeer dit morgen allemaal op de weblog te gaan zetten. Weer een heel verhaal geworden.
Erg leuk om jullie reacties allemaal te lezen, “asante sana” oftewel “ thank you very much”. (misschien weet ik het binnenkort ook nog in het Noors met al die Noren hier).
Groeten Johan

  • 11 Maart 2008 - 07:35

    Maria:

    Hoi Joahan, geweldig om jouw beleve-nissen te kunnen volgen op zo'n grote afstand. Ik zal je ook wat nieuws uit Noord Holland brengen. De BW solisten-avond was een topper. Met ruim 20 acts een lange zit maar heel afwisselend en zeker niet saai. Willem als nieuw talent ontdekt en ook bekende leden verrasten ons toch weer. Als klap op de vuurpijl het bestuur als The Village People (in the navy). Aukje als indiaan met een immense verentooi (waar Elly ruimschoot achter weg kon schuilen...) Egbert als agent in een iets te klein broekje en decadente spiegelzonnebril! Helemaal geweldig. Martin met zijn solo uit JC Superstar zorgde voor kippenvel en Marjolein was ook verrassend. Het wss gewoon heel gezellig onder elkaar ook al waren niet alle noten zuiver....
    Zo te lezen staat de turtle voor het tempo waarin alles daar gaat. Maar goed hij leeft en bereikt (meestal) zijn doel al gaat het tergend langzaam... De Noren in de buurt zijn voor jou vast een prettige afleiding en uitlaatklep. Misschien kunnen jullie 'de steriele werkwijze' samen introduceren op deze (prachtige) plek. Veel suc6 daar en..... vooral nooit praten in The House of God. Maria

  • 11 Maart 2008 - 09:18

    Pauline Dekker:

    Hoi Johan,

    Leuk om je verhalen te lezen, wat een belevenis he?! Van de o.k was een team naar ghana geweest en die hadden ook allemaal van dit soort verhalen, typisch afrikaans dus! maar wel erg leuk om dat allemaal mee te maken lijkt mij! Geweldig dat je die tocht naar de kilimanjaro gaat maken, mooie kans om dit nu te gaan doen. Ik zou zeggen werk ze en nog heel veel plezier daar!!

    Groetjes Pauline

  • 11 Maart 2008 - 10:03

    Marjan:

    ha johan,
    errug leuk om je belevenissen zo te volgen via je site!!!
    ook super om de foto's te zien, zo heb je er wat beter een beeld bij.

    ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar foto's van het ziekenhuis waar je werkt.
    of mag je daar geen foto's maken???
    het zal wel een enorm verschil zijn met de luxe die we hier in de nederlandse ziekenhuizen hebben.

    tot horens!
    groetjes marjan

  • 11 Maart 2008 - 10:35

    Els Van Werkhoven:

    Hoi Johan,
    Het leven is daar wel heel anders dan bij ons en dat lijkt me heel bijzonder om te ervaren. Leuk dat we dit dankzij je mailtjes ook een beetje kunnen meemaken. We krijgen nu een beetje een beeld van het leven daar, waar we normaal gesproken geen idee van hebben. Asante sana!
    Trouwens, leuke foto’s heb je gemaakt, de natuur lijkt me heel mooi daar zo te zien. En de Kilimanjaro beklimmen lijkt me niet makkelijk, maar wel een onvergetelijke ervaring... Geniet ervan en werk ze!

    Hartelijke groeten van Hans en Els

  • 11 Maart 2008 - 11:35

    Bert:

    Hoi Johan,
    Prachtige weergave van je belevenissen in Marangu.En erg herkenbaar voor mij en ik smelt hiervoor.Als je je schilpad bij het Marungu hotel heb gezien kom je er ook nogwel achter hoe langzaam je bestellingen daar zal worden bezorgd{maar je wordt ook op de bestelkaart van het hotel al gewaarschuwd dat er niets snel in Afrika zal gaan!]Leuk weer foto's te zien van mama Stella en Joseph en zijn broertje.Hij heeft nog steeds hetzelfde shirtje aan.
    Ik weer wat vertrouwen terug in Afrika omdat het pakje toch nog is aangekomen.Als je tijd over hebt? lees het maar.
    Ik heb eigenlijk teveel vragen, bel je snel.
    Groet en geniet.
    Bert

  • 11 Maart 2008 - 12:35

    Astrid:

    Hallo spetter,
    Leuk je bericht te lezen en mooie foto's mn juist die hahaha.
    Geniet als je de Kilimanjaro gaat beklimmen en ik hoop op de 18e dan vergeet je dat nooit meer.
    Ik schrijf je van de week uitgebreider op je live mail.

    Dikke kus van mij,
    Astrid

  • 11 Maart 2008 - 13:26

    Sandra:

    Het is een genot om je belevenissen te mogen lezen kijk al uit naar de volgende gr. sandra

  • 11 Maart 2008 - 13:58

    Sylvia:

    Hoi Juan,leuk om je verhaal te lezen !! GFijn dat je ook zo nu en dan vrij bent om wat leuks te doen. Geweldig om de Kilimanjaro te gaan beklimmen,met jouw conditie makkelijk te doen.... Succes en zijn ze leuk de Noren ? Wij gaan in juni naar Noorwegen voor het eerst. Je weet, ik hou meer van de zon en de warmte !Ben dus jaloers op je ,maar ben blij dat je het al zo snel naar je zin hebt !Liefs,Sylvia

  • 11 Maart 2008 - 15:12

    Marieke Beliën:

    Hey hallo globetrotter!!!

    Wat geweldig dat ik op deze manier op de hoogte blijf van je avonturen.Ik heb pas vandaag je site ontdekt, ik heb namelijk ook pas sinds een week, dat ik thuis bij mijn WFG mail kijk...heb nu pas door dat het rete makkelijk is. Dat heb je nou eenmaal met die new born moeders, alleen maar tijd voor die kinders hé. Vind je verhalen mooi om te lezen, wat is het toch een andere wereld, je leest er wel vaker over, maar wat zal het apart zijn om het live mee te maken. En met al die nationaliteiten wordt je nog echt een muli culti....je talen gaan al goed lees ik tussen de regels door.

    Nog even een korte up-date van Nederland............je mist niks, nada, niets. Het regent, ziet grijs en is koud...Maart roert zijn staart zeg maar..

    Ik mag over een maandje weer aan de slag op IC, ben nu nog lekker aan het genieten met mijn mannen. Heb wel weer zin om te beginnen. Het schijnt erg druk te zijn met continu heel veel zieken.
    Maar ja lekker belangrijk... jij zit nu daar dus hebt er lekker geen boodschap aan.

    Johan geniet je te pletter daar....ennuh ik houd je in de gaten vanaf hier.

    Dikke kus Mariek

  • 11 Maart 2008 - 15:13

    Marieke Beliën:

    Hey hallo globetrotter!!!

    Wat geweldig dat ik op deze manier op de hoogte blijf van je avonturen.Ik heb pas vandaag je site ontdekt, ik heb namelijk ook pas sinds een week, dat ik thuis bij mijn WFG mail kijk...heb nu pas door dat het rete makkelijk is. Dat heb je nou eenmaal met die new born moeders, alleen maar tijd voor die kinders hé. Vind je verhalen mooi om te lezen, wat is het toch een andere wereld, je leest er wel vaker over, maar wat zal het apart zijn om het live mee te maken. En met al die nationaliteiten wordt je nog echt een muli culti....je talen gaan al goed lees ik tussen de regels door.

    Nog even een korte up-date van Nederland............je mist niks, nada, niets. Het regent, ziet grijs en is koud...Maart roert zijn staart zeg maar..

    Ik mag over een maandje weer aan de slag op IC, ben nu nog lekker aan het genieten met mijn mannen. Heb wel weer zin om te beginnen. Het schijnt erg druk te zijn met continu heel veel zieken.
    Maar ja lekker belangrijk... jij zit nu daar dus hebt er lekker geen boodschap aan.

    Johan geniet je te pletter daar....ennuh ik houd je in de gaten vanaf hier.

    Dikke kus Mariek

  • 11 Maart 2008 - 17:40

    Sas Rood:

    Hey Guan,

    Geweldig dat steriele werken!Wat een efficiency! Zeker ook van die laat aangekomen post. Misschien verplicht dat iemand van ons om volgend jaar ook maar te gaan, om jouw post op te halen dan he?! Ik denk dat ik maar moet gaan, wordt in ieder geval enthousiast van je leesvoer.
    En die berg? Magnifiek! Geniet ervan!!!!

    Liefs Sas

  • 11 Maart 2008 - 18:17

    Marjolan:

    De foto's zijn prachtig. Jammer genoeg ben ik geen verpleegkundige om daar heen te kunnen. En de Kilimanjaro is natuurlijk een geweldige uitdaging voor je! Je mist niets: veel regen en een zuidwesterstorm. Lekker bij de kachel met een goed boek en een kop thee. Wat een verschil met Afrika!
    Werk ze maar weer en er is inderdad een taak voor je weggelegd daar. Je had vele VIM's kunnen schrijven...

  • 12 Maart 2008 - 09:47

    Adèle:

    Hoi Johan,

    Toch nog een overeenkomst ontdekt met de IC. Het soms lang moeten wachten op de dokter. Voor de mensen die geen gevoel voor humor hebben, dit is een grapje.
    Het steriliseren van gazen heb ik ook nog gedaan op de afdeling verloskunde. Jeetje ik ben inmiddels ook van het jaar kruik. Ga zo door met je verslaglegging, want het lezen ervan is genieten.
    Hier stormt het inmiddels,een contrast met vorige week in Oostenrijk met 20 graden op het terras zitten met "wintersport".

  • 13 Maart 2008 - 10:45

    Riet P:

    Geweldig wat een ervaringen het is wel een heel andere wereld.
    Veel succes met de beklimming leuk om je berichtjes te lezen

  • 13 Maart 2008 - 11:27

    Sonja:

    Super leuk je site te lezen!!!!
    De groeten vanuit hier van Manuela, Jesse, Monique, Kristin, Arjen en Sonja

  • 13 Maart 2008 - 13:19

    Monique Van Den End:

    Hoi Johan

    Ontzettend leuk om je weblog te lezen en zo op de hoogte te blijven van je werkzaamheden en ervaringen in Tanzania.

    groeten Monique.

  • 13 Maart 2008 - 13:27

    Anouk Heertjes:

    Ha die Johan,

    Ik hoorde van Monique dat je een weblog had en moest natuurlijk ook ff kijken. Leuk om je belevenissen te lezen en je foto's te bekijken.
    Zo te lezen hebben ze niet echt kaas gegeten (wat een Hollandse uitdrukking bedenk ik me net) van het begrip steriel werken, maar met jou daar om het ze uit te leggen komt dat wel goed.

    Veel suc-6 met je tocht op de Kilimanjaro en ik lees het wel weer.

    groeten uit stormachtig Hoorn!

    Anouk

  • 13 Maart 2008 - 16:53

    Hans En Dianne:

    Hoi Johan
    Ik hoop dat ze wat van je leren ,maar als ik je berichten lees verwacht ik er niet veel van.Hier hebben we de eerste voorjaarsstorm overleefd(windkracht 9-10)Mis je je koren al of heb je wat afrikaanse liederen geleerd? Ik wist niet dat je daar ook nog vakantie dagen had om de berg te beklimmen,ligt er nog sneeuw,want dan kan je misschien nog wel skieen.Ik ben zeer benieuwd hoe de beklimming zal zijn. Groeten Hans

  • 13 Maart 2008 - 17:58

    Trudie D:

    Hallo Johan,
    Tjonge wat een " wereld" ervaring.
    Ben blij om te lezen dat het je goed (lijkt) te gaan. Hopelijk kom je met een rugzak vol terug met ervaring, bezieling en inspiratie.
    Wat vind je moeten we de kerkdienst op onze IC introduceren?
    Verder grappig dat zelfs in afrika het internetten tijdens werk een fenomeen is.
    En natuurlijk moet je de kilimanjaro lopen. Tjonge wat een kans en belevenis. Volgens mij krijg je het vanzelf wel warm (ha ha)
    Groeten Trudie D


  • 13 Maart 2008 - 18:41

    Jaapcuperus:

    wat eten julie daar n tanzania
    jaapcuperus

  • 13 Maart 2008 - 19:25

    Minketjitske:

    hebben je nu al stroom johan en veel plezier met de berg bekliming

  • 14 Maart 2008 - 07:12

    Marja K:

    Hoi,Johan

    Gisteren in een 300 van Saskia begrepen hoe we kontakt met je kunnen houden.Erg leuk om te lezen hoe je het daar in die hele andere wereld hebt.Ik vind het een groot avontuur, jij waarschijnlijk ook.
    Fantastisch als jij "DIE BERG" gaat bewandelen/beklimmen.
    Ik heb vanmorgen lekker warm een douche genomen, en niet naar de kerk geweest. Om maar even een verschil op te noemen.
    Johan heel veel plezier en ik kijk uit naar de volgende mail.

    Groetjes Marja K

  • 14 Maart 2008 - 09:51

    Martha:

    Ha die Johan, kom ik terug vam wintersport, ben je al een week weg. Maar je weet, dat ik zonder je te hebben gesproken je evengoed heel veel plezier wens. En zoals ik lees heb je het prima naar je zin en liggen er genoeg uitdagingen voor je.Ik wens je dan ook verder veel sterkte en leer maar snel om je tempo wat te verlagen!!! Als je de Kilimanjaro gaat beklimmen, wel voorzichtig he??!! Liefs martha

  • 14 Maart 2008 - 19:28

    Bettina:

    geweldig om daar te werken met heel andere werkomstandigheden .fotos zijn ook leuk krijg je er meteen een beetje idee bij hoe het is . De Kilimanjaro moet je zeker gaan beklimmen ljkt mij echt wel wat voot jou en een erg mooie ervaring.Nog heel veel plezier daar met je werk en ik vind het erg leuk om te lezen hoe het daar met jou en je werk gaat.
    groetjes Bettina

  • 15 Maart 2008 - 16:37

    Kim:

    Erg gelachen om je verhaal! En dat de mensen echt OVERAL de tijd voor nemen is ook hier in Argentinië gebruikelijk!
    Lekker doen die Kili! Van Frank moest ik je vertellen dat het alleen de laatste nacht koud is en dat 5 dagen best snel is.... Blijf in je vrije tijd dus lekker wandelen om fit te blijven! Maar wel dat neusje insmeren hoor!
    Ciao, Kim

  • 15 Maart 2008 - 21:47

    Stenny :

    Hoi Wieb, wat leuk dat het goed gaat, het is dus eigenlijk best relaxt om daar te werken. Zowiezo je werktijden zijn heerlijk van 8 tot 1600 uur. Man geniet ervan. Maar als je nu moet opereren en die persoon moet door de operatie langer blijven, zijn er dan geen medewerkers aanwezig om die man te helpen. Gaat iedereen naar huis of zit je op een soot EHBO post en sturen ze operatiegevallen door? Verder is het inderdaad zo, dat als diegene de steriele en onsteriele zaken door elkaar gaat halen en niet genoeg schoonmaakt voor aanvang van het geheel je een taak hebt. Je hebt zo kans op een ontsteking. Heb je wel het idee dat ze naar jou zullen luisteren, je bent ook een vreemde die daar maar 3 maanden blijft.
    Wat een leuk idee dat je nu iedere dag in de kerk zit, haal je het weer in van de laatste jaren, geintje!!!
    Hier gaat alles goed en ik zie uit naar meer foto's en verhalen van je, groetjes Sten

  • 15 Maart 2008 - 22:48

    Nel Van Oerle:

    Hai Johan, Verrassend en leuk om zo je verhalen en belevenissen te lezen. Het niet steriele lijkt mij het lastigste en hoe los je dat op een geduldige en diplomatieke manier op. Snel even iets regelen zal er niet bij zijn. Gelukkig ga je in een tropisch land zelf ook wat langzamer en de warmte maakt loom, of heb jij daar niet zo een last van? De tocht zal een belevenis op zich worden en ik snap dat je met de kou op moet passen. Zullen we lange onderbroeken opsturen? Staat leuk onder een korte broek hè. In ieder geval wel sexy. Neem in ieder gaval iets warms mee anders word je zelf patiënt. Dat willen we natuurlijk niet. De solistenavond was heel leuk en er zijn opnames van gemaakt. Bij terugkomst kan je dus toch nog even meegenieten. Succes en tot het volgende bericht. Nel


  • 17 Maart 2008 - 11:52

    Kitty:

    ook ik geniet van je verhalen, droom je al in het Engels? ha, ha.
    prachtig dat je snel de berg gaat beklimmen, ben dan ook erg benieuwd hoe je dat gaat bevallen. nou veel succes en sterkte.

  • 12 Mei 2008 - 20:29

    Sacco Kwint:

    Jambo Johan! Habari za kazi? Na hali ya hewa? Je kent me niet, maar ik ben een buurvouw van Karin Schrama. Zij stuurde ons de link naar je Marangu-avonturen.
    Met mijn man heb ik 3 jaar in Leguruki gewoond, dat tussen Meru en Kili in ligt.
    In '86 hebben ook wij de Kili beklommen en je verhalen gaan over veel voor ons bekende situaties. De ervaringen in het ziekenhuis zijn van een ander kaliber.
    Vertel ze vooral, het is zo belangrijk dat we een voorstelling hebben van wat jullie daar doen.
    Heel veel succes met je missie en ook heel veel plezier met de Tanzanianen op de schitterende locatie Marangu.

    Tutaonana labda siku moja,

    Sacco Kwint en Adrie Konijn
    Hoorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Marangu

Tanzania

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2008

De laatste.....

23 Mei 2008

van alles en nog wat....

13 Mei 2008

Een werkdag en ……. I’ve survived the daladala

02 Mei 2008

Arusha

25 April 2008

Ethiek
Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 54152

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: