Koninginnedag en puma’s naar Machu Picchu. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu Koninginnedag en puma’s naar Machu Picchu. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Johan W - WaarBenJij.nu

Koninginnedag en puma’s naar Machu Picchu.

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

13 Mei 2011 | Peru, Cuzco

Koninginnedag en puma’s naar Machu Picchu.

Koninginnedag gaat ook hier niet ongestoord voorbij!
Toevalligerwijs op deze dag naar de zwarte markt geweest. Vooraf zijn we flink bang gepraat voor deze markt. Men zegt dat je op deze markt je eigen gestolen spullen weer terugvind, maar dat je ook op deze markt zo van je spullen wordt beroofd. Dus zonder horloge, camera en tas zijn we naar deze markt gegaan. Zoals op zoveel zwarte markten ook hier veel troep te zien: oud ijzer, telefoontjes, kabeltjes voor telefoontjes, kleding, afgetrapte schoenen etc.
Ergens bij een kraam zagen we dat iemand beschuldigd werd van het stelen van een telefoontje bij die kraam. Terecht want een poos later zag ik dat deze jongen een telefoontje probeerde te verkopen. Hij viel me op omdat hij zo op zijn hoede was.
Later die dag moesten we nog iets oranje kopen omdat we ’s avonds naar een “koninginneparty” zouden gaan. Na tig winkeltjes te hebben afgestruind naar iets oranjes, is de keus op een foute oranje broek gevallen.
’s Avonds in deze broek naar de kroeg gegaan waar Queensday werd gevierd. Bij binnenkomst kreeg iedereen een oranje kroon op zijn hoofd en binnen was het oranje versierd. Af en toe een Nederlandstalig nummertje en het feest is compleet.
De dag van de Arbeid van de Arbeid is hier een vrije dag. Dit jaar viel het op een zondag dus het verschil is minder groot dan dat het op een doordeweekse dag valt. Het enige wat opviel is dat enkele winkels gesloten waren. Meestal zijn alle winkels zeven dagen per week open, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.
Wij hebben deze dag de toerist uitgehangen door een aantal uren op een quad te gaan rondrijden. Eerst oefenen en dan de stad uit naar een berg met alleen maar onverharde wegen. De gids, op een crossmotor voorop, en wij op de quads er achteraan. Ik denk dat we wel honderd blaffende honden achter ons aan hebben gehad. Maar ook hier geldt weer “blaffende honden bijten niet”.
De afgelopen week vier dagen naar Machu Picchu geweest. De ruïnestad die je móét hebben gezien als je in Peru bent geweest! Ik ben via de Inca-trail naar deze stad toegegaan. Dat houdt in dat ik vier dagen heb gewandeld en gekampeerd in de bergen.
Vrijdagochtend vroeg met zes personen met een busje vanuit Cusco vertrokken. In Ollantaytambo is de start van de Inca-trail. Voordat we mogen vertrekken staan we ruim een uur bij een checkpoint te wachten. Hier moeten we onze paspoorten laten zien. Er is een probleem met onze porters. Wat het probleem precies is snappen we niet. Wat we wel weten is dat iedere porter maximaal zevenentwintig kilo mag dragen. Ik vind mijn rugzak van tien kilo al genoeg.
Als we eindelijk lopen moeten we van onze gids weer stoppen. En later wéér stoppen. Volgens hem zijn we één familie, wij zijn de Puma’s. Shit denk ik, als we iedere tien minuten op elkaar moeten wachten….
Tijdens de reis regelmatig een Inca ruïne te zien. De porters hebben ons ongezien ingehaald want rond lunchtijd staat onze tent op een campingsite. De ene helft is ingericht als keuken en de andere helft als restaurant. De lunch bestaat uit een voorgerecht, soep, hoofdgerecht en een toetje. Vooraf nog een sapje en achteraf nog een kop thee. Dit is een dagelijks terugkerend ritueel. Hoe is het toch mogelijk?
Rond half zes komen we aan op de eindbestemming voor die dag. De tenten zijn al opgezet. Het enige wat je zelf nog moet doen is je matrasje en slaapzak uitrollen. Daarna “happy hour” wat inhoudt koffie, chocolademelk en thee. En als versnapering popcorn en iets van een snack. Daarna eten en meestal vrij snel naar bed omdat de temperatuur maar net boven het vriespunt is (’s ochtends kun je de rijp op de grond zien).
De volgende dag worden we om half zes gewekt met een beker cocathee. Daarna ontbijt en iets na zevenen lopen we alweer. Vandaag gaat een zware dag worden. De eerste uren alleen maar klimmen. Het begin van de klim valt nog wel mee. Later gaat de hoogte parten spelen. We zeggen niets meer want daarvoor hebben we tekort adem. Ik stel mezelf steeds een ander doel voordat ik weer een pauze mag nemen; tot de bocht lopen, ik tel twintig treden en….. red er ook nog twintig treden in het Spaans bij. Nog drie keer een pauze en dan sta ik op de top van de berg, een hoogte van 4200 meter. Zeiknat van het zweet terwijl het er nog niet eens tien graden is. Iedere keer wanneer iemand van onze groep boven komt doen we onze “Puma- highfive”. Want wij zijn de “Pumafamily”. Wanneer de laatste bovenkomt, staat haar het huilen nader dan het lachen, maar ook zij heeft het gered.
Na uitrusten en de “Pumafamilyfoto” gaan we weer verder. Eerst afdalen maar later toch nogmaals een uur alleen maar stijgen. Wij gaan de eerste campinigsite voorbij en lopen daardoor deze dag twee uur meer. Maar dat scheelt morgen weer. Rond vijf uur komen we aan op de campingsite. Hier hangen mistige wolken. Wanneer we gaan slapen is het helder geworden, het beloofd een koude nacht te worden.
De derde dag is het maar vier uur lopen. En veel vlakker dan de vorige dag. Deze campingsite is de laatste voor Machu Picchu. Hier is het drukker, na twee dagen in een tent eten, eten we nu in een stenen gebouw waar muziek is en waar je weer het één en ander kan kopen.
De laatste dag worden we om half vier al gewekt, zonder thee deze keer. Het voelt gespannen aan omdat we vroeg bij de checkpoint moeten zijn. In Machu Picchu is namelijk een berg (Wayna Picchu) die we willen beklimmen maar waar niet iedereen toegang toe krijgt. Dus om kwart voor vijf staan we al te wachten voor de checkpoint terwijl deze pas om half zes open gaat. Nadat deze opengaat en onze tickets zijn gecontroleerd lopen we in een redelijk snel tempo naar de Sungate. De plek waar vandaan je Machu Picchu voor het eerst kan zien liggen. Na het ritueel van “Puma-highfive” en “Pumafamilyfoto” lopen we naar beneden naar Machu Picchu. Pas wanneer we de toegang tot de Wayna Picchu hebben valt de stress van ons af. De top van deze berg bereik je na ongeveer een uur klimmen.
Vanuit hier heb je wederom een prachtig uitzicht op Machu Picchu. Om weer naar beneden te gaan is het eerste stuk behoorlijk steil. Zulke smalle traptreetjes dat ik zelfs een stuk achterstevoren ben gegaan. Na een rondleiding door Machu Picchu en er een tijd genieten gaan we met de bus naar Aqua Caliëntes waar we vervolgens met de trein richting Cusco vertrekken. Rond zeven uur ’s avonds sta ik eindelijk weer eens onder een douche.

Hasta luego, Johan

Ps.: op de laatste dag van de Inca-trail hoor ik dat Puma’s voor kracht staan. Eén van de drie symbolen van de Inca’s, de andere twee zijn de slang en de Condor.


  • 14 Mei 2011 - 06:12

    Saapke:

    Nou ik heb er geen worden voor!
    Wat een krachtsinspanningen doe jij, maar wat is de beloning daarna geweldig.
    En wat een fijne tijd heb je daar, volgens mij geniet je met volle teugen.
    En die mooie oranje broek kan altijd nog dienst doen als pyama broek op je oude dag in een verzorgingshuis...
    hahaha :-).
    Geniet nog maar even want de tijd gaat nu heel snel, groetjes.

  • 14 Mei 2011 - 09:21

    Aukje:

    INDRUKWEKKEND. Wat een reis!
    Broek staat je goed...Trek je die de terugreis aan? Grote kans dat je de grens niet overkomt ;-)
    Geniet deze laatste weken nog maar van alle dingen die je nog gaat doen!!
    Zie je op Schiphol!(ik neem de AH chocopasta incl. brood wel mee want volgens mij ben je daar ook wel weer aan toe) groetjes Auk


  • 14 Mei 2011 - 10:00

    Mery En Alex:

    Hey Johan, leuk verhaal weer, we genieten er iedere keer weer van. Wij zijn nu onderweg naar Düsseldorf met Rob en Rene naar het songfestival. Veel plezier nog Johan. Liefs van ons.

  • 14 Mei 2011 - 10:56

    Lindy:

    Mooie trip!!!! Ik doe het je niet na :) Prachtige foto's ook weer. Helemaal leuk, zo meegenieten hier! Oranje broek inderdaad lekker fout, maar altijd handig voor een volgend Oranje feestje :)

    Geniet nog maar ff door, 't is weer voorbij voor je het weet :(

    Liefs,
    Lindy

  • 14 Mei 2011 - 11:49

    Marja Fl:

    Hoi Johan,
    wat een fantastisch verhaal en wat een fantastische ervaring moet dit geweest zijn. zoals trouwens je hele reis moet zijn toto nu toe. Zo te zien geniet je met volle teugen en maak je vrienden voor het leven.
    als je terug bent hoop ik op een dia/presentatie avond want en het lijkt me leuk om je verhaal nog eens in levende lijve te horen.
    Geniet nog lekker verder.
    liefs marja

  • 14 Mei 2011 - 11:52

    Marja Fl:

    oh ja Johan,
    dat vergeet ik nog, die broek doet het hem hoor, misschien leuk idee voor een nieuw uniform, zit in iedergeval lekker wijd. Maar vlgs mij zit alles wel heel wijd momenteel bij je want ik denk dat door al die inspanning de kilo's er af vliegen. Wat van mij hebben??
    Graag hoor!!
    liefs

  • 15 Mei 2011 - 08:26

    Renée En Henk:

    Johan, wat een geweldige tocht! We genieten van je verhalen, maar benijden je ook wel een beetje..... wat een avonturen!
    Leuk ook steeds de foto's erbij.
    Kijken uit naar een volgend verslag.
    lieve groet van ons beiden, Renée


  • 15 Mei 2011 - 10:13

    Marjolan:

    Hoi Johan, ik heb onwijze bewondering voor je !! Wat een tocht over die paadjes! Weer mooie foto's en een heel enthousiast verslag. Leuk om te lezen. Nog veel plezier daar.

  • 15 Mei 2011 - 12:52

    Marlinda:

    Sodemieters man! jij komt helemaal einde oefening terug! wat een wandelingen maken jullie! echt afzien... petje af hoor! wel gaaf om te lezen en de foto's zijn weer schitterend! tot het volgende verslag :-) doei

  • 15 Mei 2011 - 16:11

    Baukje:

    Wat een geweldige ervaringen Johan! Ik geniet van je verhalen en foto's. Je zult wel kilo's zijn kwijtgeraakt tijdens de trail, lijkt me érg pittig. En je moet normaal al veel eten, laat staan nu! Fijne laatste 2 weken nog, hoop dat ook die onvergetelijk zullen zijn.
    Groetjes, Baukje.

  • 16 Mei 2011 - 10:35

    Hetty:

    Lieve Johan,
    Leuk hoor dat je de Inca-trail hebt gelopen . Het is prachtig om de Machu Picchu op deze manier te betreden. Wat een indrukwekkend gebouwde stad hè. Je laat ons ook weer op een leuke manier meegenieten van je ervaringen. Nog een paar weken daar, maar je shirtjes voor het volgende liggen al weer klaar.
    De reis is volgeboekt en de voorbereidingsavond is afgelopen zaterdag geweest. Iedereen heeft er weer zin in. Nog een gezellige tijd toegewenst en geniet nog met mate van die mate de coca. Liefs .

  • 16 Mei 2011 - 13:24

    Riet Pronk:

    WAUW, wat jij allemaal kan en doet geweldig.
    Wat een avontuur en weer prachtige foto

  • 16 Mei 2011 - 18:10

    Frank Van Diepen:

    Indrukwekkende footos van de stad Machu Picchu en ook de tocht er naar toe. Petje af hoor. Een indrukwekkende reis zo al met al. Hopelijk heb je nog fut genoeg voor de laatste weken.

    Groetjes, Frank

  • 17 Mei 2011 - 06:22

    Paula:

    Wat zul jij een conditie hebben!Ik ga als eerste even je gespierde kuiten bekijken als je weer terug bent.En gauw samen een bounty!Geniet nog maar deze laatste dagen.Heb je al heimwee?

  • 17 Mei 2011 - 13:29

    Heleen:

    Ademloos heb ik weer je verhaal gelezen. Wat beleef je weer veel. De foto's zijn ook hartstikke mooi. De kans dat ik naar Peru ga is erg klein maar het land vind ik erg interessant en dus geniet ik met volle teugen van je verslag.
    Geniet nog lekker de komende weken en thuis maar weer aan de slagroom o.i.d. want zo te zien mogen er wel een paar kilootjes bij.
    Liefs en hartelijke groet,
    Heleen

  • 17 Mei 2011 - 19:01

    Anita:

    Hoi Johan, heb weer met verbazing je verslagen gelezen. wat zul jij afgevallen zijn na al die bergtochten. En als beloning zo,n mooie oranje broek. Zal je goed staan op de SEH. Nog ff en dan ga ik weer lekker thee voor je zetten. geniet nog het laatste tijdje en een goeie terugreis. Weer een rugzak vol voor je verdere leven.
    gr anita

  • 18 Mei 2011 - 10:26

    Irene:

    Echt waar, in een woord WAUW!
    Ben erg onder de indruk vd fantastische foto's. Dag klimgeit van me :o)

  • 18 Mei 2011 - 18:38

    Nelly De Geus:

    Hey Johan, ook ik geniet van je mooie verhalen en foto's.
    Groetjes Nelly

  • 19 Mei 2011 - 06:10

    Pieternel:

    Koffie en een broodje aardbeien; mijn ontbijt voor vandaag en ipv de krant jouw reisverslag. geniet er van Johan.
    En blijf schrijven...
    groeten Pieternel.

  • 22 Mei 2011 - 18:31

    Riagoeree:

    Hoi johan wat een prachtige fo'tos en wat ben je sportiefzeg,geniet er nogmaar even van!groetjes.

  • 24 Mei 2011 - 01:37

    De Nachtvlinders.:

    Hee Johan;
    hier zitten we dan; in de nachtdienst en het is bere druk......pffff.
    Allemaal patiënten die er ook zijn als jij weer terug komt dus we doen vast de overdracht.
    Op kamer 1 ligt een man van 107 kg die voor een zwerende teen ligt maar zwaar septisch is. Daarnaast ligt een jonge dame die bevallen is van een drieling. de kleintjes maken het goed en heten Johan en Bernie en Kees.
    Vooral Johan is een spook!!
    Verder is het op kamer 4 weer bloedheet. je weet het "de zomer komt aan dus de sauna is weer geopend". Op kamer 3 ligt een zwerver die de weg kwijt is. saskia doet het geweldig goed met het WFG cabaret. Ze heeft zich opgegeven voor de Toppers. Marlies en Anita groeien als kool en Moniek is inmiddels getrouwd. Weet je wel wie dat is?
    We hebben weer een nieuwe collega : Susanne... En...........raad eens wie er naar de verkoever gaat???? Voor vast????? Per 1 augustus???? Denk daar maar eens over na.
    Van hieruit de groeten van Rini en Sylvia en Nori en Maaike en ikke vezelf.
    liefs van de nachtdiensten en tot gauw. Prettige verjaardag en alvast goeier reis terug.
    Pieternel

  • 27 Mei 2011 - 08:03

    Linda Burger:

    Ha die Johan
    Geweldig om je reisverslag weer te lezen. Ik heb zware bewondering voor je,als ik naar die trap kijk ben ik al moe! Prachtig, die kok met zijn kokskleren, keurig hccp!
    Geniet lekker en groeten van Linda

  • 27 Mei 2011 - 10:48

    Martin:

    He Jo,
    Hermien en ik hebben je natuurlijk gevolgd en genoten van je verhalen en foto's. Het eigenlijk een een beetje meeliften in je rugzak. Stikjaloers was ik toen ik je foto's zag van de Match P. (over die ongezien passerende dragers: ik denk dat die route eigenlijk maar een paar uur was en ze jullie om het avontuur zo ver hebben laten lopen!) En nu zit het er bijna op. Zondag sta je weer gewoon op Hollandse bodem, dan volgt de oude routine, WFG-dienstjes draaien, Broadway en boodschappen halen bij de G.Beer (zonder dragers! primitief man!) Morgen is mijn zoon jarig, en zo kan ik die van jou ook niet vergeten. Van harte vast en een goede reis naar huis. M.

  • 27 Mei 2011 - 14:55

    Hetty:

    Johan, felicitatie en een goede terugreis. Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 54089

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: