safari - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Johan W - WaarBenJij.nu safari - Reisverslag uit Marangu, Tanzania van Johan W - WaarBenJij.nu

safari

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

09 April 2008 | Tanzania, Marangu

Safari

Vandaag, 7 april, is een extra vrije dag. Dit had de Noorse vrijwilliger, met wie ik in hetzelfde huis zit, gehoord. In eerste instantie leek niemand hier iets van af te weten maar na verloop van tijd bleek het toch correct te zijn. Een vrije dag omdat één der presidenten ooit op deze datum is overleden. Nadat ik er vandaag de “Lonely planet” op heb nageslagen twijfel ik aan de correctheid van deze extra vrije dag. De belangrijkste president die Tanzania ooit heeft gehad is namelijk in oktober overleden.
Maar goed ik heb, terecht of onterecht, een lang weekend vrij. En met mij nu iedereen in het ziekenhuis …..????
In verband met deze vrije dag hadden de Finse Marketta en ik besloten om afgelopen zaterdag op safari te gaan. Safari betekent in het swahili reis. Maar als je het als toerist over safari hebt dan heb je het over een "wild safari”. Afgelopen week stond in het teken van het zoeken naar een goede guide met een goede prijs. Ook moet je kiezen hoe lang je wilt en welk park. De Finse wilde 1 nacht, ik wilde liever 2 nachten. Na overleg werd het een daytrip, bleken we allebei gelukkig mee te zijn. Logisch toch?? Als guide namen we Nelson, hem hadden we ook gehad met de beklimming van de Kilimanjaro.
We hadden besloten om zaterdag al om 7 uur te vertrekken. Dit houdt voor mij in dat ik iets over half zeven moet gaan lopen. Ik twijfelde welke schoenen ik moest aantrekken omdat het regende. De weg die ik moet lopen is een onverharde weg. Wanneer het regent dan is deze glibberig van de modder en vol met grote waterplassen. Toch maar besloten om mijn teva-sandalen aan te trekken in de hoop dat de weg niet te erg was geworden hiervoor. De andere keus was om mijn grote bergschoenen aan te trekken. Makkelijk door de modder te lopen maar onhandig voor de rest van de dag.
Precies om 7 uur kwamen we allemaal aanlopen, de gids was er ook al. Dit mag bijna een wonder heten omdat de meeste Tanzanianen het niet zo nauw met de tijd nemen. Er stond voor ons een personenauto klaar die ons naar Arusha NP (national park) zou brengen. De 2 Noorse studenten, die hier voor 1,5 week zitten, zouden met ons meerijden naar de stad Moshi. Dit hield in dat we met z’n zessen in de auto moesten. Namelijk de twee studenten, de guide, de driver, de Finse en ik. Drie op de achterbank en drie op de twee stoelen voorin. Ik zat voorin, wat inhield met z’n twééën op één stoel. Na een klein uur waren we in Moshi. De studenten afgezet en ook werd de lunch hier voor ons gekocht. Daarna doorgereden naar het park. De laatste 7 kilometer was een onverharde weg. Op het parkeerterrein van het park werden we gelijk verwelkomd door een aantal giraffes. Tot op een aantal meters afstand kon je bij ze komen voordat ze wegliepen. Dezen leken erg tam, eigenlijk net een dierentuin. Ik verwachte hier ook onze 4wheeldrive-auto te zien maar deze zag ik niet en bleek er ook niet te zijn. Volgens Nelson was 4wheeldrive hier niet nodig en was deze alleen in de offerte voor een meerdaagse safari meegenomen. In eerste instantie een teleurstelling voor ons maar later waren we toch wel blij met een gewone auto. Dit omdat je in een personenauto luxer zit dan in een jeep en wij onze raampjes konden openen. De jeeps die wij zagen leken de raampjes niet te kunnen openen.
In het park zagen we al snel, op een paar honderd meter afstand, een kudde zebra’s en buffels. Maar daarna leek het een eeuwigheid te duren voordat we weer eens een interessant beest zagen. Nelson deed ook niet echt moeite, leek meer te dutten dan dat hij aan het “spotten” was. Net voor de lunch zagen we nog 2 olifanten, niet echt dichtbij, maar toch gezien. De auto redde het niet om ons op de top van een berg te brengen. Ondanks dat het verboden was om uit te stappen in het park, moesten wij wél uitstappen. De laatste tientallen meters gelopen. Zonder ons gewicht redde ook de auto om boven te komen. Bovenop de berg was de lunchplek. Hier had je een magnifiek uitzicht. In de verte zagen we dat een kudde zebra’s en buffels een smal deel van het meer overstaken. Ook dachten we olifanten te zien. Maar helaas, iedere olifant bleek toch een grote steen te zijn.
Toen we het park verlieten hadden we vele giraffes van dichtbij gezien, een aantal olifanten, enkele waterbucks, reedbucks, wratzwijnen en één dik-dik. De kraanvogel en enkele andere vogels waar ik de naam niet van weet. Van de apen de Colobus, blackmonkey en de baviaan.
Na het park zijn we nog naar een “snake-farm” geweest. Hier schildpadden, kameleons, krokodillen en kaaimannen gezien. Maar natuurlijk zie je op een snake-farm ook vele soorten slangen. Gelukkig met glas ervoor want een aantal was flink giftig. Een beet van de black Mamba en vijf minuten later ben je al dood. De Egyptische cobra was zeer agressief. Als er geen glas tussen ons in was geweest dan had ik dit waarschijnlijk allemaal niet meer kunnen schrijven. De Egyptische cobra hield er namelijk niet van om als fotomodel te dienen en ging in de aanval. Een aantal van deze slangen moet ik hier ook in het wild kunnen tegenkomen……
Om vijf uur waren we weer terug in Marangu. Een safari zonder regen en zonder al teveel zon, perfect!
Ik ga vandaag van mijn extra vrije dag genieten. Lekker nietsdoen. Morgen wordt een speciale dag werken. We gaan mee op huisbezoek, de vorige twee vrijwilligers vonden het erg indrukwekkend. Waarschijnlijk ga ik dat de volgende keer beschrijven.
Vraag me regelmatig af wie meer geniet, jullie van mijn verhaal of ik van jullie berichten. Voor mij is het iedere keer weer genieten om hier de vele berichtjes te lezen. Natuurlijk geniet ik ook van de mailtjes, telefoontjes en de post die ik krijg! Asante sana hiervoor.

Groeten Johan

  • 09 April 2008 - 13:26

    Petra Versteeg:

    Leuk om je weblog te lezen. Op 30 maart was ik bij een optreden van Broadway in Hoorn. Daar hoorde ik ook dat je op reis was, ik wens je dan ook nog veel succes met het werk dat je daar doet, en ook nog veel plezier.

  • 09 April 2008 - 15:02

    Sylvia:

    Hoi Johan ! Wat een leuke safari,alleen die slangen hoeven voor mij niet. Net als vele enge insekten. Heb je daar erg last van ? Hoop het niet voor je ... Hier eindelijk ZON !!! Wel nog fris buiten maar uit de wind is het goed toeven. We zijn ook niets meer gewend en zijn blij met elk zonnestraaltje ! Kun jij ook in de zon zitten of is het te heet? Ik kijk uit naar je volgende bericht,liefs van Sylvia

  • 09 April 2008 - 15:07

    Paula:

    Makkelijk dat je niet zo breed bent ,Jo.In de auto plaats genoeg en de beesten zien in jou gelukkig geen dagelijks brood..Het lijkt me wel wat om in zo'n park rond te rijden,grappig dat je de meters naar de top moest lopen;was je niet de hele tijd om je heen aan het spieden,klaar om naar de auto te rennen?
    Het verbaasde me dat het daar ook regent,ik dacht alleen maar zon en nog eens zon.Die mag trouwens wel eens deze kant opkomen,het is hier erg koud!Wel,wij genieten van jouw verhalen ,leuk!Groetjes!!

  • 09 April 2008 - 15:43

    Trudie:

    Hoi Johan,
    Het is wederom erg interessant om te vernemen wat je daar allemaal wel niet mee maak. En natuurlijk belangrijk om ook tijd voor jezelf te hebben. Leuk hoor. Ik verheug me op het huis (hut) bezoek. Je zal ogen en oren tekort hebben.
    Hier in Nederland alles wel. Absoluut te koud maar het wordt beter.
    Wist je al dat Mirjam een dochter heeft?
    Groeten Trudie

  • 09 April 2008 - 15:49

    Henriette:

    Hoi Johan! Even een berichtje van mij.
    Ik had per ongeluk jouw eerste bericht gewist zonder nog maar iets te hebben gelezen. Via de mousen opnieuw je webadres gekregen en kan nu dus ook genieten van jouw verhalen. Gevaarlijke slangetjes dus daar, pas je wel goed op (de crocodilehunter kon het ook niet meer navertellen)! Groetjes Henriette

  • 09 April 2008 - 16:26

    Patricia:

    Habari!

    Klinkt goed Johan! was je al eerder in de Negorogoro krater geweest? anders absoluut doen als je de kans hebt! Volgens mij het paradijs op aarde!

    Kijk uit voor de snakes en geniet!!
    X

  • 09 April 2008 - 17:28

    Nel:

    Hai Johan

    Mooi hoor en die extra vrije dag had je wel verdiend als ik zo je verhaal las over je werkdag. Ik moet er niet aan denken hoor. Wel zijn dat natuurlijk ervaringen die je niet snel meer zal vergeten.
    En dan te bedenken dat wij hier ontevreden zitten te wezen over het slechte weer met een bakkie koffie in een lekkere stoel voor de TV. Mooie foto's ook. Groetjes Nel

  • 09 April 2008 - 18:19

    Sandra Seh:

    Hoi Johan
    Ik denk dat ik het wel weet ik geniet meer van jou berichten dan jij van de mijne dit is nl mijn eerste berichtje.
    Ik vind je beschrijvingen van wat je mee maakt geweldig, kijk nu al weer uit naar de volgende. Veel plezier en bedankt voor je leuke reisverslag. Doei doei

  • 09 April 2008 - 19:29

    Stenny:

    Hoi Wieb, leuk zo'n tocht en mooie foto's. Wel leuk dat je met meerdere van buiten Tanzania zit, dan onderneem je ook van alles met elkaar. Aanstaande weekend gaan wij op kamp, ik hoop in het bos niet zoveel van die beesten tegen te komen, die jij hebt gezien en vooral gefilmd.
    Weet je trouwens dat je ook wat kan vertellen tijdens het filmen. Ik hoorde je OH.. zeggen, toen de slang zich op jou richtte. Ik ben benieuwd naar je daagje op huisbezoek. Groetjes van iedereen hier, doei Sten

  • 09 April 2008 - 19:53

    Maria:

    Al met al heb je een hele geslaagde safari gemaakt. Een nachtje in de wildernis lijkt mij ook een belevenis. Vooral de geluiden die de dieren 's nachts maken schijnen onvergetelijk te zijn. Misschien gaat dat er ook nog van komen. Al met al vliegen de dagen voorbij, zelfs daar denk ik.
    Groetjes,
    Maria.

  • 10 April 2008 - 06:55

    Remco:

    Ha die Johan,
    Zorgt wel weer voor een mooi verhaal, zo'n extra vrije dag. Jammer dat hun volgende feestdag; Union Day 26 april, op een zaterdag valt. Maar er blijft vast nog genoeg over om een verslag van te schrijven. Geniet en pas goed op jezelf, Remco

  • 10 April 2008 - 18:57

    Marja K:

    Johan, erg leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik hoop dat je het straks in de Grote Waal nog wel naar je zin zult hebben. Gewoon op de fiets naar je werk, niet hoeven te denken bergschoenen of sandalen. Wat betreft de plassen op de grond lijkt het wel veel op Nederland. Vandaag trouwens een schitterende dag voor het eerst echt in het zonnetje gezeten.
    Johan tot je volgende mail!!!!!!!!!!!!!!

  • 10 April 2008 - 20:50

    Saskia Rood:

    Hey Guan,
    alweer een geweldig verhaal. Ik denk dat ik ook maar die kant op moet en India dan maar later ofzo! Alleen ben ik niet zo gek van slangen en jouw filmpje bevestigd dat alleen maar!
    Mirjam heeft een dochter; Maud!Alles goed met moeder en kind.
    En weer een nieuwe collega aangenomen op IC maar de naam ben ik alweer vergeten! (komt wel weer).
    Tot de volgende belevenis!

    Liefs Sas

  • 10 April 2008 - 21:27

    Saapke:

    He Johan,
    wat een prachtig verslag. As't do wer werom bist dan kinst wol in joun reserveerje foar elkenien. Kinst yn ien kear dyn hiele reisferslag dwaan. Geweldig om te lezen. Mem hat dyn kaart ek al krige.
    gr. Saapke

  • 10 April 2008 - 22:07

    Marion:

    lieve Johan,
    Wat schrijf je leuk zeg,
    ik volg je trouw!
    Ben benieuwd naar de huisbezoekingen.

    Liefs marion

  • 13 April 2008 - 08:10

    Marjolan:

    Je schrijft ontzettend leuk dus het is genieten om jouw verslagen te lezen!
    Bijna de "big five" gezien dus!!

  • 13 April 2008 - 14:48

    Claudia:

    Hé Broeder, Klinkt allemaal leuk en geweldig. Geniet nog maar lekker. Wel voorzichtig doen, hè, met die giftige slangen... We hebben je straks weer hard nodig bij de ZB!!
    Groet, Claudia

  • 14 April 2008 - 10:15

    Pim:

    Lekker bezig Johan!!!
    Ik hoorde dat ze nog mensen zoeken bij de ZB, doe je voorzichtig.........??


  • 14 April 2008 - 11:46

    Rob:

    Hoi Johan,
    weer een perfekt verhaal over jouw safari -avontuur met tot slot een wervend stukje om ons te prikkelen vooral reacties te blijven geven.

    Dus bij deze. Het leest allemaal als een prachtige reis, persoonlijk zou ik het een nachtmerrie vinden maar ik zit natuurlijk net effe anders in elkaar.

    Blijf gezond en veilig en 'keep the good stuff coming!'
    Groet van Cees (die echter nog helemaal niets heeft gelezen) en mijzelf!

  • 14 April 2008 - 11:46

    Rob:

    Hoi Johan,
    weer een perfekt verhaal over jouw safari -avontuur met tot slot een wervend stukje om ons te prikkelen vooral reacties te blijven geven.

    Dus bij deze. Het leest allemaal als een prachtige reis, persoonlijk zou ik het een nachtmerrie vinden maar ik zit natuurlijk net effe anders in elkaar.

    Blijf gezond en veilig en 'keep the good stuff coming!'
    Groet van Cees (die echter nog helemaal niets heeft gelezen) en mijzelf!

  • 14 April 2008 - 17:39

    Manuela:

    Heee Johan, mambo vipi, ik heb eindelijk je site gevonden. Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ik herken een hele hoop dingen van mijn eigen verblijf in Tanzania. Ik ben ook in die snakefarm geweest en heb zo eindelijk al die gevreesde slangen (ik had al een hoop beten behandeld) zelf gezien. Zelfs een python om mijn nek gehangen gekregen.
    Nog een tip voor een meerdaagse trip: vraag aan een masai of je in zijn dorp mag komen logeren (of in mijn geval werd het aangeboden). Zo zie je hoe ze wonen en leven (zonder al die touristen), je moet alleen wel eten voor ze meenemen (kadootje).
    Ben benieuwd naar de rest van je belevenissen.
    Groet,
    Manuela

  • 14 April 2008 - 17:53

    Baukje Otten:

    Hallo Johan,
    Je maakt wat mee, zeg! Mijn leven is momenteel iets eenvoudiger. We hebben al een tijdje onze oudste zoon met gezin in huis omdat er binnenkort een nieuwe wereldburger gaat komen, en als dat in India gebeurt zijn er weer problemen met de paspoorten (moeder is amerikaanse), dus dat is best wel bedrijvig. Morgen gaan we maar eens babyspullen kopen (voor een paar weken, 5 juni gaan ze terug naar India), en van Jan en Tineke kunnen we een wiegje lenen..... Verder worden de andere kleinkids ook nog wel eens door de deur geschoven. Je ziet, mijn leven is érrug veranderd! Daarbij ga ik nog steeds sporten, wandelen, en ben ik in september met spaans begonnen. Bovendien hebben onze (oude) ouders de nodige aandacht nodig, en één van mijn broers ook (heeft in jan. een zoon verloren in Afghanistan). Dat is dus de "sandwichpositie"....
    Ik geniet van je verhalen, ontzettend leuk om te lezen.
    Heel veel plezier de komende tijd, geniet er van!
    Liefs en groeten,
    Baukje.

  • 14 April 2008 - 19:19

    Bert:

    Hoi Johan,
    Mooi safari verhaal,je weet nooit of je beesten te zien zal krijgen en in welke aantallen.Dit maakt het extra spannend. Jammer dat jullie gids niet echt geintereseerd was om het voor jullie nog leuker te maken.Ik ben erg benieuwd naar je ervaring in thuiszorg in de regio Marangu.Ik heb er hele goeie verhalen over gehoord waar onze thuiszorg nog wat van kan leren.In Nederland begint de lente voorzichtig zijn intrede te doen,eindelijk weg uit deze lange herfst.
    Groet Bert

  • 15 April 2008 - 09:23

    Els:

    Hoi Johan,

    Leuk weer om je mailtje te lezen, wat maak je veel mee! Trouwens de foto’s zijn ook erg mooi. Eigenlijk maken wij hier maar weinig mee. Zaterdag hebben Nel en Lindy voor het eerst opgetreden met hun band en het klonk echt fantastisch, we hebben een leuke avond gehad. Met Broadway zijn we weer begonnen met Les Miserables en al weer druk bezig met ons optreden van 24 mei in Hoogkarspel. Ook dat belooft weer een mooi concert te worden. Natuurlijk hebben we het na afloop van een repetitie ook wel eens over wat jij allemaal meemaakt in Tanzania en hoe leuk en interessant het is om dit iedere keer weer te lezen via internet. Zo ben je er toch nog een beetje bij! Groetjes, Els (ook van Hans)

  • 15 April 2008 - 20:58

    Ina:

    Alweer een geweldig verhaal zo beleef je nog eens wat en wij ook een beetje,ik las net in een tijdschrift een artikel over de beklimming van de kilimanjaro en er stond ook een kaartje bij waar marangu opstaat ik zal het voor je bewaren.,een hartelijke groet van Ina.

  • 16 April 2008 - 22:01

    Kim:

    Ook lekker van de natuur aan het genieten lees ik! Doe je goed.
    Ik ben erg benieuwd wat het op huisbezoek gaan precies voor je heeft ingehouden.....
    Voor nu een groet uit Brazilië, lekker veel strand hier! Ook erg genoten van Paaseiland vorige week maar dat kun je binnen een paar dagen in de update lezen.
    Saludos, Kim

  • 17 April 2008 - 17:19

    Karla 161:

    Hoi Johan
    op aanraden van Monique van de Ende maar eens een kijkje genomen. Het is heerlijk om je verslagen te lezen. Je bent een goede schrijver! Veel plezier nog daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Marangu

Tanzania

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2008

De laatste.....

23 Mei 2008

van alles en nog wat....

13 Mei 2008

Een werkdag en ……. I’ve survived the daladala

02 Mei 2008

Arusha

25 April 2008

Ethiek
Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 54148

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: