De eerste dagen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Johan W - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Johan W - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

05 April 2015 | Ecuador, Quito

Vrijdag 27 maart is het dan zover, om vijf uur gaat de wekker. Douchen, eten, de laatste spullen de koffer in en alles nogmaals checken.
De treinreis, inchecken en boarden. Alles gaat voorspoedig, tot dan! Een deel van de passagiers zit en dan krijgen we te horen dat er een stroomstoring op Schiphol is. Twee uur later dan gepland zijn alle passagiers dan toch eindelijk op hun plaats en kunnen we vertrekken. Twee uur extra op een stoel zitten.
Voordat we naar de startbaan taxiën komt er een stewardess naar me toe en vraagt of ik mijn plaats wil afstaan aan een alleenreizend jongetje. Natuurlijk begrijp ik het en voordat ze haar hele verhaal heeft gedaan heb ik al gezegd dat het goed is.
Mijn nieuwe plaats is naast een voortdurend hoestende man uit India. Wanneer het eten langs komt vraagt hij of ik de stewardess wil vragen of ze zijn maaltijd voor een vegetarische maaltijd kan ruilen. Helaas heeft ze dat niet meer. Míjn maaltijd blijkt wel vegetarisch te zijn. Dus ik bied aan om de mijne met die van hem te ruilen. Ik word een toppasagier genoemd. Later komt de piloot naar me toe, hij komt me een schouderklopje geven, moest hij doen van één van zijn meisjes.
Om toppasagier waardig te zijn ook nog met een baby van tien weken oud op schoot gezeten zodat de alleenreizende moeder spullen kon pakken.
Na veertien uur in het vliegtuig aangekomen in Quito. Nadat ik door de douane ben staat er iemand, met mijn naam op een bordje, mij op te wachten.
Een half uurtje rijden naar mijn gastgezin. Eigenlijk verbaas ik me er over hoe modern het hier is. Grote nieuwe auto's, goede (drukke) wegen en moderne flatgebouwen.
Het gastgezin is in een flatgebouw op zeven hoog. Hier word ik vriendelijk onthaalt door de moeder van het gezin. Terwijl ik thee van haar krijg komt één van de twee zonen thuis, geeft me vriendelijk een hand. Maar even later nog één en nog eens. Hij heeft duidelijk te veel gedronken. 's Nachts als ik in bed lig, hoor ik een luide ruzie tussen moeder en zoon. Vraag me af waar ik terecht ben gekomen. De volgende dagen blijkt dat ik in een prima gastgezin terecht ben gekomen. Wat lastig is dat de tweeëndertigjarige tweelingbroers sprekend op elkaar lijken. Ik weet nooit wie wie is, dit komt ook omdat je ze nooit samen ziet om de verschillen op te kunnen opmerken.
De school is twintig minuten lopen. Op de eerste schooldag een toets waaruit blijkt dat ik genoeg theorie heb gehad en dat ik in een klas kom waar we vooral gaan praten. Ik kom in een klas(je) met een Amerikaans stel. Zij praat honderduit en hij, net als ik, een stuk minder. Vooral de verleden tijd wordt geoefend. Spreekbeurten moet je "thuis" voorbereiden.
De week voor Pasen heet Semana Santa. Alleen in deze week wordt er door de families "Fanesca" gemaakt. Dit is een goed gevulde soep met onder andere twaalf verschillende bonen erin. Als activiteit op school gaan wij dit ook maken. Vrijwel alle soorten bonen moeten stuk voor stuk van een velletje worden ontdaan. Wat een monnikenwerk!
De volgende dag worden we een aantal keren uit de klas gehaald omdat er iets met de soep gaat gebeuren. Als de lessen zijn afgelopen eten we met zijn allen de toch wel heerlijke soep.
Op vrijdag is de paasprocessie. Een uren durende optocht door de oude stad. Boetedoening wordt er gedaan door kruizen voort te slepen, balken op de schouders te sjouwen, kettingen om de enkels enzovoort. Verder bestaat de optocht uit mensen in paarse ku klux klan achtige kleding.
Helaas zijn de zakkenrollers ook actief deze dag. Ondanks de vele waarschuwingen, hoor ik de volgende dag dat iemand van onze groep zijn camera is gestolen.

Vrolijk Pasen! Johan

  • 05 April 2015 - 05:55

    Astrid:

    Hoi Johan,

    Gelukkig veilig aangekomen.
    We maakte ons al een beetje zorgen wbt de stroomstoring.
    Fijn dat je een goed gastgezin getroffen hebt je bent er nog wel even.
    Zo dus je Spaans was beter dan dat je zelf dacht ook weer een meevaller!
    Wij wensen jou fijne paasdagen en nog heel veel plezier daar!
    Dikke kus van ons
    Astrid

  • 05 April 2015 - 07:15

    Irene:

    Hola Johan! Happy easter!
    Leuk eerste verslag! Toppassagier ha ha ...minstens een upgrade naar comfort class op de terugweg als dank ;)
    Njoy! Liefs

  • 05 April 2015 - 07:17

    Jacqueline:

    Dat is wel weer genoeg om te vertellen voor zo'n eerste week!!
    Ik ben benieuwd wat de rest van je tijd zal brengen!!!!
    Groeten Jacqueline

  • 05 April 2015 - 08:07

    Aukje:

    Hay Johan

    Kijk nou toch, je hebt je op de heen weg al voorbeeldig gedragen ;-)
    Ziet er best goed uit daar bij het gastgezin. Riante slaapkamer met uitzicht over de stad?
    Eerste berichten zijn positief, dat is fijn!!
    Ook voor jou fijne Paasdagen

    groet, Aukje


  • 05 April 2015 - 08:46

    Saapke:

    Hoi Johan,
    ja hoor, goed van je dat je je zo dienstbaar hebt gemaakt. Wie goed doet goed ontmoet. Een mooie huiskamer van je gastgezin en ook je slaapkamer ziet er goed uit.
    Jou zelfstudie heeft je dus wel enige winst opgeleverd, jou ook wel toevertrouwd.
    Johan bedankt voor je eerste mooie reisverslag. Ik zie nu al weer uit naar de volgende. Geen paaseieren dit jaar?
    Noflike peaskedagen, Saapke

  • 05 April 2015 - 09:24

    Anita En Johan:

    Hallo Johan, wat een gezellig verslag schrijf je gelijk weer, het begon gelijk een beetje als een avontuur hè, met die stroomstoring. Wij zeide gelijk tegen elkaar "als Johan nu de lucht maar in is" maar dus net niet. Gelukkig ben je veilig in je gastgezin aangekomen en het ziet er keurig uit, en wat heb je een deftig bed zeg. De processie zag er bijzonder uit hoor met die enge kappen op hun hoofd. We zien uit naar je volgende verslag en wensen je vrolijk persen. O ja, het is hier prachtig weer de vogels fluiten, het lijkt echt wel lente. Groeten van Johan en Anita. X

  • 05 April 2015 - 09:32

    Corine:

    Hoi Johan
    Vrolijk Pasen!
    Wij wisten t al maar nu weet de KLM t ook. Je bent een topper!!
    Leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien.
    Liefs Corine

  • 05 April 2015 - 15:14

    JoT:

    O nee...... Die te lieve Johan.... En wat krijg je.....een hoesterige patiënt

  • 05 April 2015 - 15:19

    JoT:

    O nee....., die te lieve Johan! En wat krijg je...., een hoesterige patient

  • 05 April 2015 - 15:20

    JoT:

    Vreemd reacties komen niet helemaal door....

  • 05 April 2015 - 15:57

    Fam.J.Cuperus:

    Hallo Johan je heb er weer een mooi verhaal over gescheven en mooie foto,s er bij fijne paasdagen en veel plezier daar






    Groetjes Jaap.Tieteke.MinkeTjitske

  • 05 April 2015 - 16:16

    Chris Wijbenga:

    Hoi Johan,

    Ik moest er toen nog aan je denken ... toen een groot gedeelte zonder stroom zat.
    Had er toen nog over met collega's.
    Erg vervelend .... toch blij dat je reis goed is gegaan verders.
    En in het vliegtuig een goede indruk achter gelaten (y)

    En erg fijn om te horen, dat je goed bent ontvangen in het gastgezin.
    Wel hoop ik dat je niet vaak een woordenwisseling mee zult maken tussen die moeder en haar zoon.

    Lijkt mij ook nog eens erg indrukwekkend om zo'n processie mee te maken !

    Heel veel suc6 met je taalcursus en geniet van je tijd :-)

    groetjes... chris Wijbenga

  • 05 April 2015 - 16:48

    Jolanda:

    Ik zat me van de week net af te vragen wanneer je nou zou gaan... Wat een topweek heb je nu al gehad, vooral die soep vond ik een goed verhaal, dat je af en toe uit de les wordt gehaald om wat met die soep te doen!! Hoop dat je nog veel van dit soort 'avonturen' beleefd en dat je ze net zo beeldend weet op te schrijven... Ik kijk in ieder geval uit naar het volgende verslag!!

    Groet, Jolanda

  • 05 April 2015 - 18:28

    Pieternel:

    Hoi Johan.
    Wat ben je toch een topper. Je weet maar nooit hoe je nog ooit beloond wordt. Geniet van alles en tot lezens. ;-)
    Groeten Pieternel

  • 05 April 2015 - 18:57

    Martin En Hermien:

    he Jo
    We lezen je verhalen met veel plezier en reizen zo met je mee!!!
    groetjes, M&H

  • 05 April 2015 - 21:57

    Ineke:

    Hè die Johan.
    Leuk om te lezen.. Heb je ook boetedoening gedaan???
    Dan kan je mooi met een schone lei beginnen aan jou reis.hi.hi
    Geniet van al jou eerste indrukken. Tot horens
    Groetjes Ineke.

  • 05 April 2015 - 22:35

    Baukje Otten:

    Hoi Johan, weer een heel leuk verhaal! En die soep klinkt heerlijk...
    Fijne tijd daar, groet, Baukje

  • 06 April 2015 - 00:13

    Mario En Nelly:

    Hallo Johan.

    Lekker dat alles tot nu toe goed verloopt, ziet er allemaal goed uit

    Veel plezier verder, groeten Mario en Nelly

  • 06 April 2015 - 10:34

    Marja:

    Weer erg leuk om te lezen allemaal.
    Geniet ervan.

  • 06 April 2015 - 11:15

    Ina:

    Hallo Johan,
    Weer genoten van je mooie verhaal.
    In spanje had je ook van die mooie processies met prachtige kleding.
    En mooie muziek,heel veel plezier en de groeten.

  • 06 April 2015 - 12:32

    Rimmer En Mery:

    Hai Johan,

    Wat een geweldig begin van je reis he, met die stroomstoring.
    Wel een leuk huis waar je logeert met een riante slaapkamer.
    Leuk om de foto's van die processie te zien.
    Veel plezier.
    Dikke kus.

  • 06 April 2015 - 12:39

    JoT:

    0 nee....., die te lieve Johan! Lief je plaats afstaan aan een jongetje en vervolgens zit je uren naast een hoesterige man. Je had ieder geval wel alle tijd om erachter te komen voor welke DD'tjes hij in aanmerking kwam met z'n hoestje...
    Je maaltijd ruilen, babysitten, schouderklopje van de piloot...., dat wordt de volgende keer gratis vliegen met die maatschappij!!
    Ik had je gezicht wel willen zien toen je die tweeling de volgende dag naast elkaar zag zitten..., whaha...., ik zie je al heel verbaasd kijken. En jij maar denken dat die jongen dronken was, omdat hij zich nog een keer voorstelde.
    Geniet! Liefs

  • 06 April 2015 - 13:20

    Hans En Dianne:

    Gelukkig goed aangekomen . Leuke foto's Dianne vond de paarse kledij leuk . Geniet en tot lees ze

  • 06 April 2015 - 15:38

    Barbara:

    Pascua bendecida,
    Die ´gevleugelde adonis´, die ik jou had toebedacht, was indirect wel gelijk in actie voor iedereen om je heen… ;-) Nee hoor Jo, jij bent en blijft een toppertje!! Fijn dat je in zo´n mooi stulpje bent terechtgekomen zeg, ik had hele andere visioenen…Kun je je mooi voorbereiden voor je Spaanse lessen. En dan te denken dat wij wel wat processies gewend zijn elk jaar…. THX ook voor de mooie kiekjes bij dat´pittige´verhaal van je! Kijk alvast uit naar de rest. Ave

  • 06 April 2015 - 19:50

    Mattie De Boer:

    Hoi Johan,

    Het is weer een leuk verhaal.loop jij daar in het paars?

    Fijne dagen.

    Gr Mattie.

  • 06 April 2015 - 21:27

    Riagoeree:

    hoi johan, wat een mooie verhalen benieuwt naaar je nieuwe avonturen heel veel succes!





























  • 06 April 2015 - 22:01

    Hetty:

    Hoi Johan,

    Fijn dat je een goed ,, thuis ,, hebt.
    Ook alweer zo'n indrukwekkende week met gewoontes voor Pasen, al zijn processies ons
    niet helemaal vreemd.
    Nog veel studie- en reisplezier.

    Liefs

  • 07 April 2015 - 12:06

    Rob VdK:

    Hey Jo!
    Leuk weer om met je mee te genieten. Een goede reis en laten we alvast afspreken om deze zomer elkaar te treffen zodat ik verder kan genieten van al je reisverhalen!
    Heb het goed en blijf veilig, ik ga je met belangstelling volgen!
    Groet, Rob

  • 07 April 2015 - 21:15

    Bob:

    Hoi Johan, ik weet een beetje hoe het er toegaat in dit soort landen, ik heb een zwager die woont al 20 jaar in Peru. vooral genieten van de taal en het land.
    het gaat vast goed. succes Bob

  • 08 April 2015 - 14:58

    Stella Overheid:

    Hallo Johan,

    Leuk om op deze manier mee te genieten van je activiteiten aldaar.
    Veel plezier en geniet van het land en de mensen om je heen zou ik zeggen.

    Groetjes, Stella

  • 08 April 2015 - 23:03

    Marja Flens:

    he hallo Johan, weer eens een verre reis aan het maken. heerlijk voor je en tegelijk Spaans leren.!!
    Wat een ervaring weer je vliegreis en tot topper gemaakt ook geweldig.
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.
    Feliz Pascua.
    Besos Marja

  • 09 April 2015 - 15:53

    Janny:

    Hai Johan, leuk om zo met je mee te reizen. En ik zie dat je vele supporters hebt. Je bent dus naar een soort Marisa processie geweest - toch een beetje Lourdes. Hartelijke groet,
    Janny

  • 09 April 2015 - 17:30

    Martin Van Heerikhuize:

    Dag Johan,

    Jesus Christ Superstar in Quito. Broadway kan ook wel eens een processie organiseren, Rob Volkers kan vast aan de slag, 180 houten kruizen.
    Ik volg je met belangstelling en wens je alle goeds, pas goed op jezelf!
    Lieve groet,
    Martin

  • 11 April 2015 - 20:04

    Riet Pronk:

    Dat beloofd wat voor de komende tijd als je al met zo'n verhaal begint.
    Ik kijk er nu al naar uit.
    Veel plezier
    Riet P

  • 13 April 2015 - 17:21

    Frank Van Diepen:

    Hoi Johan,

    Goed begin in het vliegtuig is toch maar weer het halve werk. 1e dag Is natuurlijk sowieso bijzonder.
    Eten klaar maken tijdens school, Hmmm..... leuk idee voor onze eigen scholingsdagen ;)
    Inmiddels al weer 2 weken onderweg. Benieuwd naar je volgende verhaal! Succes
    Frank

  • 14 April 2015 - 15:28

    Sonja:

    He Johan, goed om wat van je te horen en wat een verhalen alweer, succes en geniet!
    Groetjes Sonja

  • 15 April 2015 - 23:07

    Claudia:

    Leuk weer, je verhalen, Johan... Ik volg je en geniet. Jij ook genieten, hoor! En voorzichtig doen.
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 54100

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: