Vertrouwen en meer? - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Johan W - WaarBenJij.nu Vertrouwen en meer? - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Johan W - WaarBenJij.nu

Vertrouwen en meer?

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

15 April 2015 | Ecuador, Quito

Twee uur busrijden van Quito ligt Otavalo. Ondanks dat twee personen los van elkaar de avond ervoor naar het station zijn geweest om te kijken hoe en wat, blijken we toch nog op het verkeerde station te staan. We besluiten om met de taxi naar het andere station te gaan. Ik zit voorin. Na een halve rit zegt de taxi-chauffeur dat ik een knopje van zijn meter op pauze heb gezet. Natuurlijk heb ik dat niet gedaan. Bij het station aangekomen wil hij dat we meer betalen dan dat de meter aangeeft. Ik zeg nogmaals dat ik het niet gedaan heb. We betalen wat de meter aangeeft en stappen uit. In Quito lijk je op straat wel niemand te kunnen vertrouwen.
Het kopen van de bustickets gaat rommelig. De kaartjes hebben we snel maar het duurt lang voordat we het wisselgeld terug hebben. Wij willen persé het wisselgeld nú terug krijgen en niet, zoals zij willen, later in de bus. Achteraf hadden we deze mensen wel kunnen vertrouwen want andere passagiers krijgen in de bus ook hun geld terug.
In Otavalo gaan we eerst naar de beestenmarkt waar onder andere kippen, koeien, varkens en hondjes worden verhandeld. Verder is er een hele grote markt met allerlei zaken als truien, dekens, sieraden etcetera.
Nadat we terug zijn in Quito nemen we in plaats van een taxi de bus voor vijfentwintig dollarcent. Het blijkt dat we een stuk sneller terug zijn dan dat de rit 's ochtends duurde, toch nog beduveld door de taxi-chauffeur.
Mijn eerste bijeenkomst voor de vrijwilligers. Wat ik hiervan moet verwachten weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik doe nog geen vrijwilligerswerk en kan dus mijn ervaringen ook nog niet vertellen. Misschien krijg ik wel informatie over mijn project? Wanneer we beginnen blijkt dat we place-mats gaan maken. Ik zeg tegen de "juf" dat ik niet naar een project met kinderen ga. Volgens mij is het maken van place-mats dan ook niet voor mij. Haar antwoord is dat dat niets geeft en daarom toch wel mee kan doen? Al met al een leuke middag gehad met plak en knipwerk.
Afgelopen vrijdag direct na school naar de plaats Mindo gegaan. Eerst met de taxi naar het busstation, volgens mij rijdt de taxi-chauffeur wederom een omweg. Helaas kunnen we er niet zoveel mee omdat wij niet weten wat een betere weg is. Wel zeggen we dat het een lange rit was.Tickets kopen voor de bus gaat voorspoedig en al snel zijn we met zijn vijven op weg naar Mindo, nummer zes is niet komen opdagen. Hier zijn we met zijn allen ook niet verbaasd over.
Tijdens de busreis krijgen we nog een politiecontrole, ik knijp hem wel want mijn paspoort ligt bij de immigratie en ik heb geen kopie meegenomen. Gelukkig valt het mee en de controle is alleen maar bedoeld om te kijken of er niet teveel passagiers in de bus zitten.
In Mindo, of beter gezegd bij Mindo, moeten we nog vervoer hebben die ons tot ín Mindo brengt. Er staat iemand met een bestelauto die ons voor vijftig dollarcent per persoon naar Mindo brengt. Een aantal gaat in de auto en een aantal in de laadbak. Het is leuk in de laadbak totdat het begint te regenen.
Na de nacht in een hostel te hebben doorgebracht (waar nummer zes toch ook is komen opdagen) gaan we de volgende dag naar de watervallen. Wederom is het vervoer een bestelauto met laadbak. De "taxi-chauffeur" wil ook het geld voor de terugreis al hebben. Hier trappen wij dus mooi niet in! Eerst gaan we met een gondel boven de bomen langs naar een andere bergtop. Hier start onze wandeling langs de vier waterval(letjes). Ook gaan we nog even zwemmen bij een waterval.
Deze dag gaan we ook nog naar een chocoladefabriekje. We krijgen te zien, horen en proeven hoe het proces, van de vrucht aan de boom tot aan de eetbare chocolade gaat. We proeven de pure chocolade welke echt niet lekker is. Maar nadat er bijvoorbeeld gember is toegevoegd is de chocolade opeens lekker.
De volgende dag gaan we met zijn tweeën om zes uur 's ochtends "birdwatchen". In de auto krijgen we ons ontbijtpakketje en al gauw staan we met een verrekijker vogels te zoeken. Het is maar goed dat we een gids mee hebben anders hadden wij geen vogel gezien. Ergens sta ik een meter bij een vogel vandaan en ik zie deze nog niet. Zelfs op de foto is deze vogel moeilijk te vinden als je niet weet wat je moet zien.
Na de "birdwatch" voegt zich nog iemand bij ons om te gaan "ziplinen". Er zijn tien kabels boven de bomen gespannen. We krijgen ieder een helm, tuig en handschoenen met extra leer in de handpalm. Na uitleg over hoe je moet remmen worden we aan de eerste kabel gezekerd. Best spannend, ik hoop maar dat ik, in een andere taal, alles goed begrepen heb. De eerste "zipline" is spannend maar daarna weet je een beetje wat je te wachten staat. Ik krijg steeds meer lef en als er gevraagd wordt wie als Superman wil, zeg ik dat ik dat wel wil. Later ga ik ook nog als Mariposa( = vlinder in het Spaans), dit is ondersteboven.
Helaas komt aan dit weekend in Mindo een einde en gaan we met de bus weer terug. In Quito nemen we een taxi die ons langs drie adresjes moet afzetten. Gelukkig spreken we vooraf een prijs af want de taxi-chauffeur heeft de grootste moeite om bepaalde adressen te vinden. Wanneer hij mij als laatste naar huis brengt vertelt hij mij dat zijn geheugen hem nogal eens in de steek laat. Hij is dan ook achtenzeventig jaar.

Groeten Johan

  • 15 April 2015 - 06:19

    Marica Bakker:

    Leuk Johan!! Wat beleef je dan veel he!

    Geniet ervan en ben benieuwd naar de rest van je verhalen. Doe voorzichtig!!


    Gr Marica en familie


  • 15 April 2015 - 06:53

    Saapke:

    He Johan, wat een belevenissen weer. Heb het vanmorgen snel even gelezen. Vanmiddag na het wer lees ik het nog een keer en ga ik de foto's bekijken. Ga zo naar het werk. Veel plezier en doe voorzichtig "superman".
    Groetjes Saapke

  • 15 April 2015 - 09:14

    Judith:

    Mooi om te lezen Johan! Wat een belevenissen weer. Enne..de vogel op de foto zie ik niet hoor, haha. Veel plezier!
    Groetjes Judith

  • 15 April 2015 - 12:58

    Karla:

    Hoi Johan.
    Heerlijk om te lezen, dat verslag. Wat een avonturen!

  • 15 April 2015 - 16:26

    Mery:

    Hai Johan,
    wat een leuk weekend heb jij gehad.
    Wel spannend met die taxichauffeurs maar je hebt je er blijkbaar goed doorheen geslagen.
    En... ik zag de vogel wel volgens mij.
    Nog veel knutselplezier en dergelijke.
    Liefs Mery

  • 15 April 2015 - 18:19

    Dick Smal:

    Net thuis van de klus, de hele dag staan schuren op een groot heren huis om hem vervolgens weer in de verf te zetten, en dan lees je dit. Ik doe wel iets heel verkeerd, maar ik weet wat het is iedere dag weer nieuwe dingen beleven in een onbekend land, ja dat is toch het mooiste wat er is.Johan geniet van ieder moment want het is zo weer voorbij, bedankt voor je verhaal groeten Dick Smal.

  • 15 April 2015 - 19:58

    Mattie:

    Hoi,

    Mooi verhaal, enne krijgen we de oplossing van die vogel ook nog?
    Veel plezier en wacht op je volgende verhaal.

    Gr Mattie.

  • 15 April 2015 - 20:18

    Jolanda:

    Ik zet in op een uilachtige... En eet effe wat meer!!!!

  • 15 April 2015 - 20:47

    Adèle:

    Hai Johan,

    Leuk om weer verslag van je avontuur te lezen. Misschien kun je op de markt gaan zitten met zelfgemaakte placemats. Heb je ook wat meer geld voor een goede taxi zonder meneer Alzheimer aan boord. Veel plezier daar!!

  • 15 April 2015 - 22:49

    Ina:

    Hoi,Johan, wat kun je mooi knutselen.En wat beleef je weer een mooie avonturen,en wij genieten mee.
    Het is hier nu echt lente en het weer is heerlijk. grt .

  • 15 April 2015 - 23:17

    Claudia:

    Jij hebt maar weer lef! Geweldig!!

  • 15 April 2015 - 23:25

    Teo:

    hey Johan, Mooi verhaal. wat een belevenissen en wij maar denken dat je vrijwilligers werk doet. lijkt meer op een avontuurlijke vakantie, met 's morgens een knutseluurtje (zoals wij op de camping hebben)
    geniet ervan. Veel plezier en op naar de volgende avonturen. Groeten Teo

  • 15 April 2015 - 23:50

    Tineke En Rob Bloos:

    Ik stuur je nu een berichtje, want ik moet alles nog even lezen, maar dan heb je ons alvast. Genieten he en batuurlijk leren

    groet tineke enrob

  • 16 April 2015 - 14:29

    Astrid:

    Hoi Johan,

    Gaaf weer joh wat je allemaal doet daar in het verre Ecuador.
    Je geniet wel, doen hoor en ik maar denken dat je hard aan het vrijwilligerswerk doen bent. Hihi.
    Geniet jij daar en wij hier van je verslagen en je foto's.
    We hebben in ieder geval weer een idee waar en hoe je daar uithangt.

    Dikke kus Astrid

  • 16 April 2015 - 15:16

    Anita:

    Wat een verhaal zeg, en je zit er pas een paar weken. De laatste maand gaat natuurlijk helemaal een avontuur worden! Als je maar uitkijkt, waaghals! Zijn de foto's van die vogels door jou gemaakt, prachtig hoor. Liefs Anita en groetjes van Johan.

  • 16 April 2015 - 22:06

    Heleen:

    Hoi Johan,
    Dat is weer genieten van jouw verhalen.
    Even dacht ik dat ik de vogel ontdekt had maar bij nader inzien denk ik toch dat het een blaadje is.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag van je belevenissen.
    Veel plezier daar

  • 17 April 2015 - 12:27

    Monique :

    Hé Superman,
    Prachtig om je verslag te lezen. En je foto's te zien de vogel zoeken viel niet mee, nog veel plezier en ik kijk uit naar je verdere avonturen. Groetjes Monique.

  • 19 April 2015 - 13:51

    Stenny:

    Hoi Wieb,

    heel leuk verhaal en mooie foto's van de vogels en andere.
    Heerlijk om zo iets van een andere beschaving mee te maken.
    Het ga je goed en ook de groetjes Van Yvonne.

    Doei Stenny

  • 19 April 2015 - 19:30

    Chris:

    HOi Johan, leuk om te lezen en de foto's te bekijken !
    Geniet er van :-)

  • 20 April 2015 - 19:09

    Bert Braas:

    Er schuilt in jouw een echte vogelspotter. Leuk dat je naar de andere kant van de wereld gaat om je grenzen te verleggen van place mats maken tot op je kop abseilen. Leuk om je gang te volgen Johan. Kijk uit naar je nieuwe avonturen..Groetjes

  • 20 April 2015 - 20:09

    Pieternel:

    Leuke place mats Johan. Kunnen we die bestellen?? ;-))
    En een beetje vet op je ribben hoor; beetje reserve kweken.
    Geniet ervan;
    Liefs Pieternel

  • 20 April 2015 - 22:11

    Jacqueline:

    Gelukkig maak je nog wel wat mee daar Johan!!! Leuk om te lezen en de foto's te kijken. Veel plezier nog

  • 23 April 2015 - 06:09

    Marjolan:

    Inderdaad het betere knip- en plakwerk ;-)
    Die vogels zijn inderdaad bijna niet te zien!
    Leuk weer om je verslag te lezen.
    Een hele fijne tijd daar.

  • 23 April 2015 - 14:58

    Frank:

    Johannus,

    Leuk verhaallijntje hoor, klinkt echt al een vakantiebelevenis. De manier om het lokale leven te ontdekken. ben benieuwd naar het volgende verhaal.

  • 24 April 2015 - 12:12

    Barbara:

    Tuve un sueño extraño mientras me echaba una cabezadita ;-)
    Somos tan afortunados de disfrutar de tu sueño descubrir explorar!

    KOEKOEK XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 54074

Voorgaande reizen:

27 Maart 2015 - 28 Juni 2015

Ecuador

06 Maart 2011 - 29 Mei 2011

3 maanden Peru

01 Maart 2008 - 31 Mei 2008

Tanzania

Landen bezocht: